Lotta Laurin, CMO på Mynewsdesk.

Ny rapport avslører frykt og misforståelser for dette blant kommunikatører

To områder peker seg ut.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I den nye rapporten «State of Nordic PR and communication» deler kommunikasjonseksperter sitt syn på hva som vil forme bransjen i 2022 og videre fremover.

Rapporten er et resultat av en kvantitativ studie med over 460 nordiske PR- og kommunikasjonseksperter, der 77 av dem er fra Norge, samt intervjuer med bransjeeksperter.

Det er Mynewsdesk som står bak undersøkelsen.

Rapporten avslører en utbredt frykt og misforståelse rundt to hovedområder: målinger og innsats knyttet til bærekraft.

Hele 54 prosent sa at de bekymrer seg for at detaljerte beregninger vil avsløre at arbeidet deres ikke gir gode nok resultater. Og hele 64 prosent mener at det er viktigere å fokusere på virksomhetens visjon enn på målinger.

For å håndtere misforståelsene og redslene i bransjen, ser ekspertene et sterkt behov for å etablere en kultur som oppmuntrer og tydeliggjør verdien av å måle innsatsen virksomheten legger i kommunikasjonsarbeidet.

– Det er avgjørende å rette søkelyset mot disse typene misforståelser og redsler dersom vi ønsker å nå det fulle potensiale PR og kommunikasjon kan føre til. Jeg håper denne rapporten kan fungere som en kilde til inspirasjon og gi styrke til å møte de frykter som holder folk tilbake i arbeidslivet, sier Lotta Laurin, CMO i Mynewsdesk.

Å kommunisere rundt samfunns- og miljøspørsmål er et annet område mange har bekymringer rundt. Nesten en av fire – 23 prosent– er bekymret for å bli anklaget for grønnvasking.

Ekspertene i rapporten påpeker hvor viktig det er å forstå det økende behovet for ærlighet og åpenhet, og hvordan en ny tilnærming til kommunikasjon – som dreier seg om brutal ærlighet, fremfor perfeksjonisme – er veien å gå videre.

– Det er fantastisk at PR og kommunikasjon endelig anerkjennes for resultatene det gir organisasjonene, men det er tydelig at mange i bransjen møter økende mengder arbeidsoppgaver, sier Lotta Laurin, CMO på Mynewsdesk.

Powered by Labrador CMS