Administrerende direktør, Ole Christian Apeland, i byrået Apeland.

Tidligere har byrået jobbet med flyselskap og cruisenæringen: – Vi ville ikke jobbet for dem i dag

– Vi har alltid vært opptatt av disse tingene, men vi har en annen kunnskap i dag enn det vi hadde før, sier administrerende direktør i Apeland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Administerende direktør, Ole Christian Apeland, i kommunikasjonsbyrået Apeland forteller at de er nødt til å si «nei» til massevis av kunder i løpet av et år.

Hvorfor? Fordi byrået har fastsatt en miljøpolicy for seg selv, som kort fortalt - i følge deres nettside - bygger på at de skal: bevare naturen, følge lover og regler og kontinuerlig forbedre styringssystemet.

– Vår drivkraft er i utgangspunktet at vi ønsker å være med på å forsterke de gode kreftene. Vi har alltid sagt nei til kunder vi opplever som lite miljøvennlige, forteller Apeland og sier at det går helt tilbake til 1989, da byrået sa nei til å markedsføre engangsbestikk.

– Økt kunnskap

– Så vi har alltid vært opptatt av disse tingene, men vi har en annen kunnskap i dag enn det vi hadde før.

Han kan fortelle at byrået for en del år siden jobbet med cruisebransjen.

– Den gang trodde man at det var en miljøvennlig form for ferie. Vi ville ikke jobbet for dem i dag. Nå har vi økt kunnskap, forteller han og sier at de eksempelvis heller ikke ville jobbet med et flyselskap for å øke flytrafikken.

– Det å få folk til å forbruke mer enn nødvendig er vi ikke så begeistret for, sier Apeland.

– Lære oss mer

Byrået jobber i dag blant annet med en del kunder innenfor eiendom.

– Det som kanskje er største forskjellen når det gjelder bærekraft og miljø nå, sammenlignet med før i tiden, er at det gjelder alle bransjer. Nå er alle opptatt av det.

– Før var ikke bærekraft et tema innenfor eiendom, men det har tatt seg opp i større grad, sier han og forteller at det i dag handler mye om både hvor man bygger, men også hvordan man bygger.

– Det fordrer at vi som byrå må lærer oss mer og sette oss godt inn i nye områder og bransjer, sier han og minner også om at bærekraft handler om mer enn bare miljø.

– Vi er også for eksempel opptatt av utdanning og utvikling. Bærekraft handler om mange ulike sider av samfunnet, sier han og meddeler at byrået lenge har jobbet pro bono for Kronprinsparets Fond, der de jobber for å inkludere unge i samfunnet.

På Apelands nettsider står det blant annet at «Før vi sier ja til nye oppdrag skal vi vurdere i hvilken grad oppdraget bidrar til skader på natur og miljø, og eventuelt forsøke å begrense påvirkningen, eller avvise oppdraget».

Han forteller at kunder som blir avvist på grunn av disse kravene, setter pris på byråets tydelighet.

– For både kunde og byrå handler det om å finne noen man passer med, og en kunde har jo ikke lyst til å jobbe med et byrå som ikke har lyst til å jobbe med dem.

– Når det er sagt, er det vanskelig å sette et hardt krav, sier han og utdyper at dersom de kommer i kontakt med et selskap som driver lite miljøvennlig, men jobber for å bli bedre på dette området, teller det positivt. Det betyr mye hva slags ambisjoner ledelsen har og om de ønsker å forbedre seg.

– Tørre stille spørsmål

Apeland er at av byråene i Norge som satser stort på omdømmemålinger, og presenterer hver vår resultater fra disse.

– Klima blir stadig en større og sterkere omdømmedriver. Da er vi som byrå nødt til å følge med og gi kundene tilbakemeldinger på hvordan de må innrette seg.

– Hva kan dere i Apeland bli bedre på når det gjelder bærekraft og det å ta bærekraftige valg i tiden fremover?

– Først og fremst må vi passe på oss selv og hva vi som byrå gjør. Etter å ha vært sertifisert som Miljøfyrtårn i alle år, er vi nå miljøsertifisert etter ISO 14001-standarden, trolig som landets eneste kommunikasjonsbyrå. Apeland har også signert Grønnvaskingsplakaten.

– Kunnskap, og det å bli mer kompetente, for å kunne forstå utviklingen tenker han er essensielt i arbeidet med bærekraft. I likhet med Kruse-Larsen rådgiveren trekker Apeland også frem at EUs taksonomi vil bli viktig fremover.

– I tillegg må man tørre å stille spørsmål ved det kundene driver på med, sier han.

Boktips

I 2020 jobbet de fleste hjemmefra, og pandemien satte raskt en stopp for reising. Apeland vil sørge for at selv om verden åpner opp - skal ikke det bety at han og de ansatte skal reise støtt og stadig.

– Vi må ha mer hjemmekontor og ikke ta inn kunder som krever at vi må fly til hverandre for å jobbe sammen, sier han og kommer med et eksempel om at firmaet tidligere reiste på tur til utlandet, noe byrået de siste årene har vært forsiktige med.

Apeland har blant annet stått i front for «pantebevegelsen» her i landet. De har jobbet for det som nå er Infinitum helt siden 1999.

– Da vårt samarbeid startet den gangen hadde man ombruksflasker her i landet. Disse flaskene ble kjørt på kryss og tvers i landet for å vaskes. Nå komprimeres flasker i automaten og resirkuleres. Vi i Norge har verdens mest bærekraftige panteordning, og det er gøy å tenke på at vi har vært en del av det hele veien, sier han og legger til:

– Det er rart å tenke på at mye av det som skjer på miljøområdet nå, er ting vi snakket om allerede for 30 år siden. Ting tar tid.

– Dersom du skal gi et tips til et byrå som ønsker å heve seg på dette området; hvor starter man?

– Det er viktig at man snakker om det internt, og at alle er enige om hvor man vil. Man må starte med seg selv, og egen atferd. Til slutt tipser Apeland om en bok han mener alle bør lese: «Hvordan unngå en miljøkatastrofe» av Bill Gates.

Powered by Labrador CMS