Disse merkevarene troner på bærekraftstoppen - og dette er taperne
Se den offisielle listen fra Sustainable Brand Index her.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Europas største merkevarestudie på bærekraft, Sustainable Brand Index, lanserte i dag den offisielle listen over hvilke merkevarer som oppfattes å være mest bærekraftige her i Norge.
I en pressemelding har selskapet listet opp vinnerne og taperne.
- Se vinnerne og taperne lenger ned i saken
I år er det meieriproduktleverandøren Tine som topper listen, noe som blant annet skyldes deres bidrag til kortreist mat og resirkulering, opplyses det om.
– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg, er Tine kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne mener Tine er det mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index i meldingen.
Hvert år måles 1400 merkevarer i 34 bransjer gjennom forbrukerundersøkelser, og resultatet er en rapport med rangering av merkevarer og innsikt om markedet, industrier og forbrukere i et bærekraftsperspektiv.
Høyere en nabolandene
Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og IKEA beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig.
Ti på topp
1 | Tine |
2 | IKEA |
3 | Kiwi |
4 | Finn.no |
5 | Stormberg |
6 | Posten |
7 | Coop |
8 | Q-meieriene |
9 | Vipps |
10 | Bama |
Kilde: Sustainable Brand Index
Erik ElvingssonHedén, som er grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index, påpeker at årets undersøkelse viser at resirkulering og gjenbruk er viktig for nordmenn når det handler om bærekraft.
– Flere nordmenn enn noensinne oppfatter merkevarer som bærekraftige, og her scorer vi høyere enn både svenskene og danskene, sier han.
De som kommer dårligst ut i undersøkelsen er Santander Consumer Bank, etterfulgt av Bik Bok og Uber.
Eidsiva Energi er årets klatrer og rykker 87 plasser opp fra 176. plass til 89. plass, og Boots apotek og Toyota rykker opp henholdsvis 64 og 60 plasser. Hurtigruten faller mest, og rykker hele 93 plasser ned til en 107. plass, mens KappAhl og Nestlé faller 88 plasser.
Tidligere har KOM24 vært i kontakt med TRY-rådgiver Kristian Skard, som i år sitter i juryen og skal være med å kåre «Årets bidrag». Dette blir lansert senere torsdag.
Ti på bunn
245 | Nestlé |
246 | MIX |
247 | Vic |
248 | Air France |
249 | Høyer |
250 | Codan |
251 | Accessorize |
252 | Uber |
253 | Bik Bok |
254 | Sandtander Bank |
Kilde: Sustainable Brand Index