Hilde Steinfeld har blant annet bred erfaring fra byrå og 13 år i utenrikstjenesten, mens Brede Hertzenberg har har jobbet med kommunikasjon og strategi i Forsvaret de siste 14 årene
Hilde Steinfeld har blant annet bred erfaring fra byrå og 13 år i utenrikstjenesten, mens Brede Hertzenberg har har jobbet med kommunikasjon og strategi i Forsvaret de siste 14 årene

Behovet for informasjon og formidling er stadig økende: Yara henter to kommunikasjonssjefer

– Begge har spennende og variert bakgrunn som vil bidra til å styrke det strategiske kommunikasjonsarbeidet.

Publisert Sist oppdatert

Skyhøye energipriser, krigen i Ukraina og matvarekrise gjør at søkelyset på Yara som en sentral global aktør i matverdikjeden er stort. Behovet for informasjon og formidling stadig økende, og nå er to nye, erfarne kommunikasjonssjefer ansatt, i rekken av det som vil bli flere ansettelser.

– Jeg er utrolig glad for å ha fått Brede Hertzenberg og Hilde Steinfeld med på Yara-laget. Begge har spennende og variert bakgrunn som vil bidra til å styrke det strategiske kommunikasjonsarbeidet i en spennende fase hvor vi tar aktive posisjoner innenfor global matsikkerhet i det grønne skiftet, sier Kristin Nordal, kommunikasjonsdirektør i det globale gjødselselskapet Yara som har hovedkontor i Oslo, i en pressemelding.

Skal hente tre til

I tillegg til Hertzenberg og Steinfeld er Nordal i gang med å rekruttere ytterligere tre rådgivere til kommunikasjonsavdelingen i Yara.

Brede Hertzenberg startet som kommunikasjonssjef i Yara International 1. april. Han kommer fra stillingen som strategisk rådgiver for Sjef Hæren, og bakgrunn som blant annet journalist, PR-rådgiver og kommunikasjonssjef. Mesteparten av karrieren er tilbrakt i Forsvaret.

– Yara er et spennende selskap som i disse dager har søkelyset på seg som en sentral aktør innen global matforsyning. I tillegg står verden overfor en klimakrise, og Yara sitter på mange av løsningene. Det gjør denne jobben utrolig motiverende, samtidig som jeg ser fram til å jobbe strategisk med kommunikasjon for et selskap som er globalt og arbeider på tvers av språk og innenfor mange ulike markeder med til sammen 17.000 ansatte i 60 land, sier Hertzenberg.

Hilde Steinfeld overtok som kommunikasjonssjef for Yara Clean Ammonia 1. april, men har vært innleid som kommunikasjonsrådgiver hos Yara i et par måneder allerede.

Hun har bakgrunn fra utenrikstjenesten og byråverden. Hun har jobbet ved de norske ambassadene i både Berlin og Stockholm, samt som pressekontakt for Utenriksdepartementet. I tillegg har hun jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Geelmuyden Kiese og Burson Cohn & Wolfe.

Verdens største

Yara er verdens største ammoniakkleverandør og Steinfeld blir nå ny kommunikasjonsdirektør i Yara Clean Ammonia.

– Ammoniakk brukes som innsatsfaktor i gjødsel, og det vil kunne spille en viktig rolle som klimavennlig brensel i for eksempel skipsfart og kraftverk. Vi mener dette er neste generasjons drivstoff siden molekylet har egenskaper som er ideelt egnet for hydrogenøkonomien. For å løse «høna og egget» problematikken med å stimulere tilbud og etterspørsel samtidig, arbeider vi langs hele verdikjeden for å overkomme barrierer og akselerere drivere, sier Steinfeld.

På hennes første formelle dag på jobb som kommunikasjonssjef lanserte Yara Clean Ammonia og Azane Fuel Solutions verdens første nettverk av grønne, flytende og landbaserte fyllestasjoner for skip. Yara forhåndsbestiller 15 bunkringsterminaler der skip vil kunne fylle utslippsfri grønn ammoniakk som drivstoff.

Powered by Labrador CMS