Kristian Sarastuen tok over sjefsrollen i PR-byrået Burson Cohn & Wolfe for to år siden. De siste tre årene har byrået gått med underskudd, men i følge Sarastuen ser tallene for 2021 bedre ut.

BCW er i minus for tredje året på rad. Men nå skal skuta snu

– Jeg har følt på presset fra tidligere flinke, dyktige og hyggelige kollegaer om at dette byrået skal gjenoppstå i Norge, sier Burson Cohn & Wolfe-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi brettet opp ermene og startet restrukturerings-arbeidet med en gang jeg tok over for to år siden. I regnskapene fra den gang kan du se en gradvis bedring - og tallene så langt for 2021 viser at vi har lykkes.

Det sier sjef i Burson Cohn & Wolfe, Kristian Sarastuen, til KOM24.

Sarastuen tok over sjefsrollen i byrået sommeren 2019 ettersom Bente Engesland forlot selskapet. Da hadde hun vært sjef i byrået i et drøyt år. I løpet av det året ledet hun selskapet gjennom navneendringen fra Burson-Marsteller til Burson Cohn & Wolfe (BCW).

Kampanje har tidligere omtalt at BCW i 2018 - for første gang på 18 år - gikk med underskudd.

Halvert byråinntekt

Og tallene for 2020 viser et underskudd på seks millioner kroner sammenlignet med åtte millioner kroner i 2019. Omsetningen har falt fra 34 millioner kroner til 19 millioner kroner. Samtidig har byråinntekten omtrent blitt halvert fra 28 millioner kroner i 2019 til 15 millioner kroner i 2020.

– Jeg er veldig fornøyd med arbeidet som ble lagt ned i 2020. Vi la ned mye arbeid med å restrukturere selskapet, og hadde derfor store restruktureringskostnader i fjor. Det var helt nødvendig for å komme oss dit vi er i dag, sier han.

– Grunnen til en nedgang i omsetning er at vi har gjort endringer i kundeporteføljen og vi er færre mennesker. Det påvirker tallene. Vi har valgt å ha 2020 som ordentlig arbeidsår med å fullføre de restruktureringene.

Nøkkeltall for Burson Cohn og Wolfe (2019 til 2020)

BCW2020201920182017
Omsetning19 mill34, 5 mill46,3 mill72, 3 mill
Byråinntekt15, 5 mill28, 4 mill37,7 mill52,6
Driftsresultat- 6,8 mill- 8,4 mill- 5,0 mill6,5 mill
Resultat før skatt- 6,8 mill- 8, 0 mill- 4,9 mill6,5 mill

Sarastuen forteller at de denne høsten har ansatt og signert med seks nye rådgivere og samarbeidspartnere. Han forteller samtidig at byrået i de siste årene har målrettet seg inn på ulike områder som ESG, industri og bioøkonomi.

– Vi får betalt for dette fra eksisterende og nye kunder. Vi har mange spennende oppdrag på et svært høyt nivå.

– Ikke størst, men best

Burson Cohn & Wolfe (BCW) et av verdens største kommunikasjonsbyrå. Bare i Europa jobber det rundt tusen mennesker i byrået. Sarastuen mener at pandemien har brakt kollegaene nærmere hverandre.

– Vi er et fullintegrert globalt selskap. Jeg vil si at pandemien har brakt oss nærmere kollegaene våre. Nå jobber vi tett med kollegaer der ute særlige fra Brussel, Washington, London og Stockholm. Så selv om vi ikke er så mange ansatte i Norge er vi del av et stort selskap med enorme muskler og ressurser.

I følge regnskapet hadde PR-byrået 24 ansatte i 2020. Han opplyser at de vil komme ut av dette året med 13 ansatte, og varsler samtidig at det er et nivå de skal øke.

– Jeg skal være forsiktig med å gi et nøyaktig tall over hvor mange vi skal ende opp med. Men vi har ikke noe mål om å bli størst i Norge, vi har et mål om å bli best på noen utvalgte områder.

– Vil bli mer synlige

Sarastuen forteller at BCW fremover vil bli mer synlige gjennom høsten og gjennom det neste året.

Han opplyser og om at tallene for 2021 er sorte.

– Vi er forsiktig med å kommentere på dagsaktuelle tall, men vi kommer til å komme ut av dette året med overskudd, og det er første gang på mange år. Skuta er snudd etter mange år med ruskevær, sier han og legger til:

– Vi brettet opp ermene og startet restrukturerings-arbeidet med en gang jeg tok over for to år siden. I regnskapene fra den gang kan du se en gradvis bedring - og tallene så langt for 2021 viser at vi har lykkes.

Han legger heller ikke skjul på at han er stolt over jobben teamet har gjort de siste årene.

– Burson Marsteller var et «legacy-byrå» i Norge. Mange av de store byråene i Norge består av gamle Burson-folk. Så jeg har følt på presset fra tidligere flinke, dyktige og hyggelige kollegaer om at dette byrået skal gjenoppstå i Norge. Det har vært både en motivasjon og et press.

– Så er det klart at det har vært et systematisk og tøft arbeid å gjøre det, men jeg er ekstremt stolt av arbeidet teamet har gjort for å komme dit vi er nå. Så selv om tallene alltid ligger et halvt år etter så viser det seg at det vi har gjort har vært riktig. Det er en fin del av historien, synes jeg.

Powered by Labrador CMS