Ole Klemsda er ny markeds og kommunikasjonssjef i Bergen Nasjonale Opera

Ole går fra oljebransjen til operaen:Liker å bli utfordret

På privaten spiller han i post-punk-band, nå skal han pushe opera på folket.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Når jeg nå går tilbake til kulturen handler det i stor grad om min forkjærlighet for både kultur og også for byutvikling, sier Ole Klemsdal til KOM24.

Han går fra stillingen som Vice President Communications i Beerenberg til å bli markeds og kommunikasjonssjef i Bergen Nasjonale Opera.

Klemsdal har en lang kommunikasjonskarriere bak seg.

Skal utvikle by og opera

Han begynte arbeidslivet etter studiene med et engasjement i NRK Brennpunkt før informasjons-, markedsføring- og reklamebransjen tok han.

De første årene jobbet han i reklame- og kommunikasjonsbyråer som Dynamo Bergen, Kommuniké og Media Bergen. Deretter jobbet han med offentlig informasjon i Bergen kommune før han ble informasjonssjef ved Den Nationale Scene.

De siste årene har han altså vært Vice President Communications i Beerenberg.

– For ti år siden gikk jeg fra teater til olje, og nå går jeg på en måte tilbake dit jeg kom fra, sier han.

Han sier at grunnen den gang – som nå – er at han liker å bli utfordret innen kommunikasjonsfaget.

– Det skortet for så vidt ikke på kommunikasjonsfaglige utfordringer da jeg jobbet på Den Nationale Scene og i Beerenberg har hvert eneste år bydd på nye interessante utfordringer, ikke minst under pandemien da selskapet helt i starten mistet minst 70 prosent av aktivitetsnivået og var nødt til å permittere mange hundre ansatte på tvers av organisasjonen. Da fikk vi demonstrert hvor viktig intranett kan være, siden veldig mange var avskåret fra den viktige linje-informasjonen fra mellomledere til medarbeidere, forteller han

Interne nyhetssaker ble brukt både for at alle medarbeiderne skulle forstå den alvorlige situasjonen og samtidig også ganske snart øyne noe lys i tunnelen.

– Trafikktallene på intranett har aldri vært høyere i Beerenberg, sier han.

Nå er det altså kultur og byutvikling som står hans hjerte nær.

– Det sistnevnte handler i stor grad om å bidra til å utvikle og få gjennomført Griegkvartalet med et nytt musikkteater der Bergen Nasjonale Opera vil være den sentrale aktøren. Jeg har også et genuint ønske om å bidra til ytterligere å styrke et bredt og profesjonelt operatilbud i Bergen, sier han.

– Hvilke oppgaver får du i jobben?

– Jeg skal være med å skape en type oppmerksomhet om våre forestillinger som bidrar til god og bred publikumstilslutning. Som oppgaver vil jeg jobbe med både salgsstrategier, merkevarebygging, mediekontakt, sponsoroppfølging- og utvikling og ikke minst markedsføring av operaen og våre forestillinger, sier han.

Dialog med myndigheter blir og en av oppgavene.

– Har forsterket problemet

I Beerenberg jobbet han med alt fra internkommunikasjon, utforming av visuell profil, inkludert kontormiljøet samt bærekraft.

– Generelt synes jeg ofte de kjekkeste oppgavene er de som samtidig er de mest utfordrende og da også lærerike. Dette inkluderer vanskelige saker å håndtere i mediene, som er langt fra morsomme men veldig meningsfylte når man kan evne å bidra til klar og forståelig kommunikasjon, sier han.

Fremover tror han vi vil se et skift i måten man kommuniserer på.

– Fokuset til min bransje på å lage markedsføring vi tenker er best tilrettelagt for SoMe er ikke nødvendigvis er det mest effektive virkemiddelet for å knytte til oss et dedikert kjernepublikum, sier han og peker på at ting i dag skal være kjapt, for folk ikke har tålmodighet.

Klemsdal mener at det raske på mange måter har det vært et vellykket grep, og på det tidspunktet opplevde man det var behov for en slik fornyelse.

– Men kanskje hele bransjen sin gode jobb på dette området har vært så vellykket at vi har forsterket problemet – at folk tilsynelatende blir mindre og mindre tålmodige. I de siste årene har dessuten reklamen nærmet seg kommunikasjonsfaget gjennom at innholdsmarkedsføring har blitt en mer benyttet markedsføringsform. Marked, kommunikasjon og salg smelter altså sammen. Og alt smelter sammen i sosiale medier.

Han tror at det nærmest er en selvmotsigelse å knytte til seg kjerne-målgrupper med utelukkende rask kommunikasjon.

– Krever langsom kommunikasjon

– For hvis folk ikke har tålmodighet til å tilegne seg vårt budskap mer enn i underkant av ett minutt, så vil de sannsynligvis heller ikke være villige til å investere i det vi faktisk skal oppnå med kommunikasjonen – enten det er en helaftens operaforestilling eller et forretningssamarbeid. Et slikt mål krever også langsom kommunikasjon, sier han.

Han drar fram podkaster som et godt eksempel på en kanal der publikum har tid til å sette av tid og peker på Kode – kunstmuseene i Bergen som har kommet med både podkasten Permanenten og også lengre videointervjuer på nett, som er gode eksempler på mer langsom kommunikasjon også blant virksomheter utenfor mediehusene.

– Dette tror jeg det vil bli mer av, altså at vi ikke bare søker å nå et dedikert publikum – men like viktig, at vi jobber for å skape et bredere dedikert publikum gjennom bruk av lengre historier, sier han.

Powered by Labrador CMS