Benedicte Haugaard (32) og Daniel Hontvedt Carlsen (31) utenfor ContentClouds kontor og kreative studio på Magasinet kjøpesenter i Drammen.
Benedicte Haugaard (32) og Daniel Hontvedt Carlsen (31) utenfor ContentClouds kontor og kreative studio på Magasinet kjøpesenter i Drammen.

Influenser lanserer tek-start up

– Målet er at bedrifter og byråer kan kutte i markedsføringsbudsjettet

Publisert

Denne måneden lanserte den første, helnorske UGC-tekplattformen ContentCloud, med seriegründer og influenser Benedicte Haugaard i spissen.

– Jeg er stolt over å være blant den ene prosenten av norske, kvinnelige tekgründere, sier Benedicte Haugaard (32) i en pressemelding.

Haugaard, som egentlig er utdannet journalist, har de fire siste årene slått seg opp som influenser med blant annet over 50 000 følgere på Instagram, og som coach for kvinner som ønsker å starte egen bedrift og markedsføre seg selv og andre via sosiale medier. 

I 2021 startet hun nettkurs for influensere og innholdsprodusenter, Influencer Pro, som i dag har over 900 kursdeltakere.

– Det føles fint å kunne tilby en full sirkel til de som ønsker å jobbe med sosiale medier. Nå tilbyr jeg alt fra kurs og eventer, kontorlokaler og kreativt studio på Magasinet kjøpesenter i Drammen, og en plattform der de kan tjene penger, sier Haugaard i pressemeldingen.

Selskapet drives av Haugaard, hennes to fettere Julian Liam Wolter (23) og Daniel Hontvedt Carlsen (31) og svoger, Anders Odenmarck (45).

ContentCloud er en plattform der bedrifter og byråer kjøper innhold til bruk i markedsføring av erfarne innholdsprodusenter. 

Inspirasjonen bak ContentCloud var Haugaards ønske om mer mangfold i reklamebransjen, og en plattform der kursdeltakerne i nettkurset hennes kunne få betalte oppdrag.

– Vi ønsker å se flere nasjonaliteter, hudfarger, aldre, fasonger og handikap i alt fra underholdning til reklame, og håper vår markedsplass kan være stedet for bedrifter og byråer å finne folk, sier Wolter, som ikke utelukker at de åpner for rollecasting senere.

På plattformen kan bedriften selv bestemme om de booker innholdsprodusenter direkte til fastpris, eller om de poster en kampanje og en brif, og får bud og pitch fra innholdsprodusenten. 

Plattformen tar seg av kommunikasjon, kontrakter, forhandling av rettigheter og betaling via en tredjeparts e-wallet.

– Målet er at bedrifter og byråer kan kutte i markedsføringsbudsjettet ved å droppe tidkrevende in-house produksjoner og store, dyre reklameinnspillinger, samtidig som våre innholdsprodusenter får rettmessig betalt for den gode jobben de gjør som både produsent, regissør og skuespiller, sier utvikler og co-founder Daniel Hontvedt Carlsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS