
Dette går pengene fra Gullblyanten til: – Det koster å arrangere
Det koster å sende inn bidrag til Gullblyanten. Benedikte Løvdal i Kreativt Forum forklarer hvor pengene tar veien.
Fredag 14. mars er det igjen klart for Gullblyanten. Årets prisutdeling foregår på The Hub i Oslo, og som vanlig er dette noe flere i reklamebransjen ser fram til.
– Dette er et kostnadsspørsmål. Jeg synes Gullblyanten er meningsløst dyrt for eksempel. Der koster det flere tusen kroner å sende inn bidrag, selv om folk i juryene jobber gratis, sa Tefre på spørsmål om hvordan de prioriterer prisutdelinger.
– Det koster
Benedikte Løvdal har vært daglig leder i Kreativt Forum i snart 13 år. De står bak Gullblyanten, men både medlemmer og ikke-medlemmer kan sende inn bidrag.
For medlemmer koster det 3 420 kroner per arbeid per kategori, og for ikke-medlemmer koster det 3 950 kroner.
– Ja, det koster å arrangere prisutdelinger, og prismessig befinner vi oss vel omtrent midt på skalaen. Byråer som sender inn caser ser også på dette som en investering i egen markedsføring og merkevarebygging, skriver Løvdal i en e-post til KOM24.
Om juryarbeidet sier hun følgende:
– Det stemmer at jurytjeneste ikke er honorert, verken i Gullblyanten, ANFO Effekt eller i andre konkurranser i vår bransje. Å bli valgt ut til juryen er en faglig anerkjennelse, helt frivillig, og innebærer gode diskusjoner, inspirasjon og læring.
Mye jobb
Løvdal poengterer at det å juryere 500 innsendte bidrag er et omfattende arbeid i seg selv når 60 av landets fremste kreatører samles fysisk i to dager for å vurdere det som er sendt inn.
– I tillegg kommer kostnader knyttet til utvikling eller lisensiering av systemer for innsendelse og juryering, produksjon av trofeer og andre nødvendige utgifter. Antall bidrag i år er på nivå med tidligere år, skriver Løvdal.
– Hva går pengene til?
– Gullblyanten budsjetteres alltid som et samlet prosjekt, der inntektene fra innsendte bidrag og prisutdelingen ses under ett. Enkelte år har billettprisene for medlemmer ligget under selvkost.
I fjor var prisutdelingen i Oslo Konserthus.
– Som alle andre har vi de siste årene opplevd en betydelig kostnadsvekst, og vi vurderer fortløpende alternativer for en rimeligere prisutdeling. Likevel har ønsket fra flertallet gjort at vi i år er tilbake på The Hub.
Ordknappe
KOM24 har spurt noen av byråene som deltar på Gullblyanten om hva de synes om prisnivået.
Hverken TRY eller Smeh ønsker å mene noe offentlig, mens Eddie D’sa i NORD DDB skriver at han synes man får svært mye igjen for det man betaler for å delta.
– Gullblyanten er den viktigste prisutdelingen for kreativitet i Norge, så inngangsprisen er liten sammenlignet med publisiteten man får dersom bidraget ditt vinner.
– Denne publisiteten er viktig for å trekke til seg talenter og nye kunder. Hvis man ikke tror at man kommer til å vinne, er det jo selvfølgelig en helt annen situasjon. Men hvorfor leverer du da bidraget i det hele tatt?, legger D’sa til.
POL-sjef Therese Becke svarer dette:
– Kostnadene tilknyttet ulike priser varierer mellom de ulike konkurransene, og det gjør også konkurransenes attraktivitet. Vi gjør fortløpende vurderinger av hvilke konkurranser og kategorier vi skal levere inn til, og Gullblyanten er en viktig konkurranse for oss som vi prioriterer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no