– Vi ser jo at mange i bransjen sliter, og vi trenger å finne en forretningsmodell som er bærekraftig, sier Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen.

Trigger har klaget Bufdir inn for KOFA

– Vi fortjener som bransje å få et tydelig svar. Nå er klagen fra Trigger mot Bufdir registrert hos KOFA, etter det byrået omtaler som en grundig dokumentasjonsjobb.

Publisert

En betent byrådebatt:

Klagen fra Trigger mot Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) er nå formelt registrert hos Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Det går fram av nemndas nettsider fredag.

Saken gjelder Bufdirs tildeling av rammeavtaler for kommunikasjonstjenester – en avtale verdt inntil 78 millioner kroner, der TRY Råd vant begge delkontraktene. 

Trigger mener direktoratet brøt sine plikter etter anskaffelsesregelverket, og har nå bedt KOFA om en prinsipiell vurdering.

– Vi har brukt mye tid på å dokumentere de faktiske forholdene i saken. For oss handler dette ikke bare om én konkurranse, men om et prinsipp: Vi og bransjen fortjener å få et tydelig svar, sier Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen til KOM24.

Mener prisene var for lave

Klagen dreier seg om påstått prisdumping i anbudet, og om Bufdir som oppdragsgiver hadde plikt til å undersøke om tilbudene var realistiske.

Trigger mener direktoratet ikke har gjort det.

– Direktoratet unnlot å undersøke svært lave tilbudspriser. Bufdir viser til at prisene reflekterer markedet, men vi ønsker å få avklart om det er tilstrekkelig, eller om lovverket faktisk krever en vurdering av om prisene er realistiske og bærekraftige, uttalte Kvam Kristoffersen til KOM24 da klagen var under forberedelse.

Et av Trigger sine hovedpoeng er at TRY Råd leverte en snittpris på 1146 kroner timen – et nivå Trigger mener ikke lar seg kombinere med kravet om høy kompetanse og senioritet.

– Dette handler ikke om å være en dårlig taper. Det handler om hvordan vi som bransje skal klare å levere kvalitet og seriøsitet, også i møte med offentlige kunder, sa Trigger-sjefen den gang.

KOFA skal vurdere Bufdirs plikter

KOFA skal nå vurdere om Bufdir burde ha ettergått prisnivået i konkurransen, og om unnlatelsen utgjør brudd på anskaffelsesforskriften § 24–9. 

Bufdir har tidligere avvist kritikken, og viser til at prisforskjellen mellom TRY Råd og Trigger var 14,75 prosent. Differansen mellom alle tilbyderne lå under 16 prosent – noe direktoratet mener er innenfor det som er vanlig i markedet.

Trigger ønsker nå en juridisk vurdering av hva oppdragsgivere faktisk er forpliktet til å gjøre.

– Vi håper KOFA, som en nøytral og juridisk kompetent instans, kan gjøre en vurdering av dette. Og at vi som bransje får et tydeligere svar på hvor grensen går, sier Kvam Kristoffersen.

Hun understreker at det ikke bare handler om én sak.

– Vi ser mange av de samme problemstillingene gå igjen i flere offentlige innkjøpsprosesser. For å kunne lære og forbedre oss, må vi forstå hva som er lov, hva som er god praksis – og hvor grensene går. Derfor ønsker vi også å dele det vi lærer, både med kolleger, kursdeltakere og bransjeorganisasjoner.

– Mange i bransjen sliter

Siden Trigger først tok opp saken i KOM24 i oktober, har diskusjonen om prisnivå og seriøsitet i offentlige byråkonkurranser fått bred oppmerksomhet.

– Jeg har fått mange henvendelser fra andre i bransjen som kjenner seg igjen i utfordringene. Det virker som mange setter pris på at noen tar opp dette, sier Kvam Kristoffersen.

– Vi ser jo at mange i bransjen sliter, og vi trenger å finne en forretningsmodell som er bærekraftig. Da må vi også tørre å stille spørsmål ved hvordan offentlige kunder vekter pris og kvalitet, sier hun.

Trigger ønsker å dele erfaringene sine videre, og håper også bransjeorganisasjonene vil engasjere seg i diskusjonen.

– Det handler ikke bare om reklamebyråer. Dette er like relevant for PR, mediebyråer og andre som deltar i offentlige konkurranser. Vi håper dette kan bidra til mer innsikt og utvikling for hele bransjen.

Kan ta flere måneder

Hos KOFA har saken status som en rådgivende sak. Ifølge nemnda er forventet saksbehandlingstid for denne typen saker om lag tre måneder, med mindre den blir prioritert.

– Vi har ikke fått noen signaler om hvor lang tid det vil ta. Men vi forventer ikke raske svar – KOFA har mange saker og må gjøre prioriteringer. Vi kan heller ikke påvirke prosessen, sier Kvam Kristoffersen.

Hun legger til at det å sende inn en formell klage også har vært nyttig for Trigger internt.

– Når du først velger å klage, må du gjøre grundige vurderinger og gå nøye gjennom dokumentasjonen. Det gir verdifull innsikt, og vi føler oss bedre rustet til å vurdere fremtidige konkurranser. Nå er vi spente på hva svaret blir, og håper det kan komme hele bransjen til gode.

TRY Råd ønsker ikke å kommentere saken ytterligere. 

– Klagen er godt kjent, så det er ikke noe nytt ved at den er registrert, så har ikke behov for å si noe annet enn det jeg har sagt tidligere, skriver daglig leder Stine Grøndahl Sesseng i en SMS til KOM24.

Powered by Labrador CMS