– Jeg må tilpasse meg ved alle forandringer, så jeg kan aldri lene meg helt tilbake, sier Kristoffer Kaayne Kaalsaas.
– Jeg må tilpasse meg ved alle forandringer, så jeg kan aldri lene meg helt tilbake, sier Kristoffer Kaayne Kaalsaas.

@kaaynelagermat om TikTok: – Det er den mest skreddersydde og avanserte appen jeg noen gang har opplevd. Det er nesten litt skummelt

Men i begynnelsen synest han app-en var bedriten.

Publisert Sist oppdatert

(BERGEN): – Ta utgangspunkt i at publikum har ADHD, fleiper Kristoffer Kaayne Kaalsaas og Ingrid Vik Lysne.

Under Nordiske Mediedager forteller begge hvordan de utmerker seg med klipping og fortellerteknikk som fungerer på TikTok.

Kristoffer Kaayne Kaalsaas og Ingrid Vik Lysne.
Kristoffer Kaayne Kaalsaas og Ingrid Vik Lysne.

– Det som ofte fungerer veldig godt er korte filmer som gjerne er klippet i et raskt tempo. Man legger ikke til så lite som 0,1 sekund, om ikke det er nødvendig. Hold det kjapt og enkelt, sier Vik Lysne, influenser og kjent fra sykollektivet Fæbrik.

Elsker kløning

Hun står bak TikTok-kontoen @ingridviklysne, og har nær 112 000 følgere.

– Jeg jobber spontant og legger ut innhold om enten sy og søm, eller spontane hverdagssituasjoner.

@ingridviklysne loppemarked-haul♻️ Jeg kjøper bare brukt, og endelig er loppemarkedene tilbake💚!! #gjenbruk #haul #greenhaul ♬ original sound - Ingrid Vik Lysne

Hun følger tradisjonell historeoppbygging.

– En intro, hoveddel og en avslutning. Men introen må sitte, den er viktig synes jeg. Der skal man kort forklare kun det som er nødvendig og så må den må ha høy energi, det er for lett å scrolle videre.

Vik Lysne liker å holde det enkelt og spontant, og elsker når «klønete» ting skjer.

– For litt siden skulle jeg bare forklare at jeg var på loppemarked, da solbrillene mine falt ned fra hodet og jeg dasket en bæsjepose i ansiktet. Men skjer sånne ting, ja da vet jeg at det blir bra.

Hun vektlegger tempo, noe mer i tillegg til å bare snakke, høyt energinivå og gjerne oppsperret øyne og et engasjert ansikt.

I 2021 var TikTok verdens mest populære nettside, ifølge Cloudfare. I april kom tallene for Ipsos SoMe-tracker rapport, der det kom fram at TikTok er mest populær i aldersgruppen 16 til 19 år.

En «bedriten» app

Kristoffer Kaayne Kaalsaas med kontoen @kaaynelagermat har 250 000 følgere, og begynte med TikTok rett før pandemien.

– Det kunne ikke være bedre timet, sier han.

Selv om han syntes at appen var ganske «bedriten» i starten.

@kaaynelagermat Reply to @augustogmartin Sånn her sparer du masse penger på en utrolig god biff. Visste du om denne hemmeligheten til slaktern?🥩 #oppskrifter #DIY ♬ Hip Hop with impressive piano sound(793766) - Dusty Sky

– Man må bruke den en stund så algoritmen får tid til å tilpasse seg. Det er den mest skreddersydde og avanserte appen jeg noen gang har opplevd. Det er nesten litt skummelt, og jeg vet ikke om den overvåker meg eller om den ser inn i fremtiden, men den plukker opp «alt» jeg snakker om.

Kikker man gjennom noen av videoene hans, legger man raskt merke til tempoet som klippes sammen i et forrykende tempo.

– Jeg fullfører ikke en setning, før den neste allerede begynner. Tempo, tempo, tempo er viktig på TikTok.

Før klippet og redigerte han i appen, men har siden gått over til blant annet Adobe Premium Pro.

– I redigeringsprogrammet forskyver jeg lyden så den overlapper. Holder det gående uten pause.

Og dette er også utslagsgivende for Kaayne Kaalsaas som får et greit utvalg raske videoer i «For you».

Og for de som ikke kjenner han, «Zlatan» og «Preben», er salt og pepper.

Den kleine bedriftsfella

Selv med en følgerskare på 250 000 følgere, skjer det stadig endringer i appen.

– Jeg må tilpasse meg ved alle forandringer, så jeg kan aldri lene meg helt tilbake. Jeg har vært på TikTok siden slutten av 2018, og jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal nå ut til alle.

Vik Lysne har aldri slengt seg på TikTok-trender.

– Det var en 7-sekunders myte som handlet om å «hacke» TikTok. Og det er stadig noe nytt som trender. Jeg har ofte tenkt jeg skal slenge meg med, men jeg rekker det ikke før trenden allerede er gammel.

Begge mener det er vanskelig å si akkurat hva som slår an.

– Da jeg begynte virket det som om det var en sult etter norsk innhold. Vi har nevnt tempoet noen ganger, men her ser vi også at det varierer, men jeg føler at det midt mellom raskt og rolig er det som fungerer dårligst.

Kaayne Kaalsaas synes det er mye ymse.

– Det er mye nisje som klarer seg bra. Også tror jeg det er mye flaks og måfå, jeg tror alt kan slå an. Det eneste jeg synes er skikkelig kleint er bedrifter som prøver å etablere seg.

«Bedriftsfella» som han kaller den, handler om at det prøves for hardt.

– Det må gjøres riktig og man må skjønne formatet. Innholdet bør ikke være for polert for da mister man det personlige og engasjementet.

TikTok nærmer seg en million norske brukere, og globalt har antall kontoer passert langt over én billion.

Powered by Labrador CMS