Norrøna brukte bilde av Håen på øya i Værøy i forbindelse med butikkåpning.
Norrøna brukte bilde av Håen på øya i Værøy i forbindelse med butikkåpning.

Norrøna brukte bilde av en fjelltopp i forbindelse med butikkåpning, nesten hundre kilometer unna butikken

– Om annonsen fikk reaksjoner, kan vi leve med det

Publisert Sist oppdatert

Norrøna har nylig åpnet butikk på City Nord i Bodø. For å annonsere åpningen brukte de et bilde av nord-norsk natur med teksten «Nu åpne vi f**n mæ her å!».

Problemet er at bildet viser fjelltoppen Håen på øya i Værøy, og ikke Bodø. Nesten 100 kilometer unna butikken. Spørsmålet er derfor: Er dette falsk markedsføring?

BodøNu omtalte saken først, og snakket i den forbindelse med markedsdirektør Martin Lien i Norrøna.

– Annonseringen av butikken faller i en serie av mange lignende annonseringer. Vi har åpnet mange butikker rundt om i Norge, med ulike motiver fra norsk natur, sier Lien til BodøNu.

Han argumenterer videre at de ved flere tilfeller har hatt vanskelig for å finne lokale motiver, som ved åpning av butikker på Jessheim og Storo. Da har de også brukt ulike motiver fra nord. Ved å bruke bildet siktet de ikke nødvendigvis til øya på bildet, men heller å vise gjennom teksten at det åpnes butikk i Bodø.

Selv har de diskutert problemstillingen internt i Norrøna, hvor de kom fram til at de ikke ville blitt overrasket om lokalbefolkningen reagerte og påpekte at det ikke er Bodø som er avbildet.

– Om annonsen fikk reaksjoner, kan vi leve med det. Vi håper folk forstod budskapet, og forstår ut fra teksten at vi henviser til butikkåpning i Bodø, og ikke på øya.

I følge markedsføringslover kapittel 1, paragraf syv heter det blant annet: En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig.

Det presiseres samtidig at det kun anses som villedende- dersom den er egne til å «påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet» .

I følge Lien skjønte folk at åpningen skjedde på City Nord i Bodø gjennom rapporter om gode besøkstall.

Powered by Labrador CMS