Det kjente produktet Bolmen får du for en tier, nå skal dobørsten prøve å lokke reisende til innsjøen Bolmen.

Slik skal IKEAs dobørste øke turismen

Kampanjen skal vise stedene som har gitt navn til en rekke IKEA-produkter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Har du noen gang tenkt over at Bolmen i Småland er en svensk innsjø og ikke bare en dobørste til ti kroner, eller at du like gjerne kan strekke på beina i Ektorp, og ikke bare på en 3-seters sofa fra IKEA?

Chief Officer, Corporate Communications i Visit Sweden, Jim Hofverberg.

– Vi har valgt å satse på steder som ikke er så kjente i Sverige, for å vise det mangfoldet Sverige kan tilby som destinasjon, forklarer Chief Officer Corporate Communications i Visit Sweden, Jim Hofverberg til KOM24.

Deres siste kampanje viser stedene som har gitt navn til kjente IKEA-produkter.

– Vi synes det er en humoristisk måte å fremme ulike destinasjoner. Ofte ser vi at mange fokuserer på bilder av vakre strender eller andre naturskjønne motiver, derfor har vi valgt en litt annerledes markedsstrategi for å skape blest og flere assosiasjoner til disse litt ukjente stedene, sier Hofverberg.

Også legger han til at merkevaren IKEA, hjelper kampanjen langt på vei.

– Det å kunne referere til en merkevare som er langt mer kjent enn vår egen, gjør det mye enklere for oss å nå ut med vårt budskap i kampanjen.

21 destinasjoner kampanjen løfter fram:

  • Bolmen i Region Kronoberg (toalettborste)
  • Järvfjället i Region Västerbotten (gaming-stol)
  • Ektorp i Region Stockholm (soffa)
  • Skärhamn i Västra Götalandsregionen (knopp)
  • Stubbarp i Region Skåne (skåpsben)
  • Kallax i Region Norrbotten (förvaringshylla)
  • Höljes i Region Värmland (pendellampa)
  • Hemsjö i Region Blekinge (blockljus)
  • Toftan i Region Dalarna (avfallshink)
  • Mästerby i Region Gotland (köksstege)
  • Voxnan i Region Gävleborg (duschhylla)
  • Himleån i Region Halland (handduk)
  • Laxviken i Region Jämtland Härjedalen (skåpslucka)
  • Ingatorp i Region Jönköpings län (utdragbart bord)
  • Misterhult i Region Kalmar län (taklampa)
  • Vrena i Region Sörmland (bänkskiva)
  • Björksta i Region Uppsala (bild med ram)
  • Norberg i Region Västmanland (klaffbord)
  • Askersund i Region Örebro län (skåpslucka)
  • Rimforsa i Region Östergötland (arbetsbord)
  • Bodviken i Region Västernorrland (tvättställ)

Kilde: Visit Sweden

IKEA informert, ikke involvert

IKEA har hverken deltatt eller bidratt til kampanjen. De har heller ikke hatt innsikt i utviklingen, men de har godkjent at Visit Sweden bruker deres produkter, som igjen har lånt navn fra svenske destinasjoner. Kampanjen er utviklet av Visit Sweden i samarbeid med selskapets kreative byråer, Forsman & Bodenfors og Mindshare.

– Vi har selvfølgelig sagt til IKEA at vi skal ta tilbake navnene på de lånte besøksdestinasjonene, og de synes ideen var veldig morsom, uttaler administrerende direktør i Visit Sweden, Susanne Andersson på hjemmesiden.

Kampanjen fremhever destinasjoner i alle 21 regionene i Sverige med en annerledes destinasjonsmarkedsføring. Dette er en av Visit Swedens største internasjonale markedsføringskampanjer noensinne, som allerede har fått internasjonal rekkevidde og oppmerksomhet.

Kampanjen forventes å nå over 20 millioner mennesker gjennom betalt markedsføring, hovedsakelig i Tyskland, Storbritannia, USA, Frankrike, Nederland, Norge, Danmark men også i Sverige – til å begynne med, ifølge Visit Sweden. Kampanjen ble lansert tirsdag i forrige uke og varer til januar 2022.

Powered by Labrador CMS