Fra et klipp i en episode der Zaineb og Brage møter Tina Bru i Høyre
Fra et klipp i en episode der Zaineb og Brage møter Tina Bru i Høyre

Infotainmentserie fra Stortinget:

Skal få unge velgere til å stemme med Instagram-serie

– Skal vi nå ut til de unge må vi tørre å være uhøytidlige samtidig som vi er relevante, sier avdelingslsjef for kommunikasjon og formidlingsavdelingen på Stortinget.

Publisert Sist oppdatert

Helt frem mot stortingsvalget 13. september følger vi førstegangsvelgerne Zaineb (18), og Brage (20), i Stortingets nye Instagram-serie, «Førstegangsvelgerne», hvor begge har til felles at de er usikre på hvilket parti de skal gi sin stemme.

– Stortinget Ung ga oss muligheten til å teste ut målgruppen på sosiale medier, og vi samler fortsatt erfaring, sier kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen i Stortingets administrasjon
– Stortinget Ung ga oss muligheten til å teste ut målgruppen på sosiale medier, og vi samler fortsatt erfaring, sier kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen i Stortingets administrasjon

Sammen med rådgiver Lasse Ryssmo, i Stortingets administrasjon, blir førstegangsvelgerne tatt med på en informativ omvisning inne på Stortinget, og får muligheten til å bli bedre kjent med Stortinget og representanter for partiene i en avslappet og uhøytidelig setting.

– Vi ønsket å ha med to personer som ikke har det klart for seg hvilket parti de skal stemme på. Vi er avhengig av at de har et helt nøytralt utgangspunkt, sier kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen i Stortingets administrasjon.

Avdelingssjef for kommunikasjons- og formidlingsavdelingen i Stortingets administrasjon, Mona Mortensen Krane, forklarer at disse to personene ikke kan være dekkende for alle førstegangsvelgere, men håper de har klart å velge ut to ulike personer som gjør det mulig for unge å ikke bare få innsikt fra partilederne og deres respektive partier, men også får tilført kunnskap om Stortinget som institusjon.

Infotainment

I serien blir Zaineb og Brage loset gjennom ni episoder med en representant fra hvert parti. Trygve Slagsvold Vedum er første partileder som blir utfordret og får mulighet til å pitche hvorfor førstegangsvelgerne bør stemme på hans parti.

I oktober i fjor lanserte Stortinget for første gang en Instagram-konto som var rettet kun mot ungdom. Ideen bak Stortinget Ung-kontoen var at den skulle bidra til at barn og unge fikk mer kjennskap og forståelse for Stortinget som institusjon, samt kjennskap til demokratiske prosesser og det som foregår på Stortinget. Stortinget Ung er fortsatt laget og driftet av interne ressurser.

Instagram-serien «Førstegangsvelgerne» med Zaineb og Brage ble lansert under Arendalsuka, og skal gjennom ni episoder gi førstegangsvelgere kunnskap om Stortinget og de demokratiske prosessene.
Instagram-serien «Førstegangsvelgerne» med Zaineb og Brage ble lansert under Arendalsuka, og skal gjennom ni episoder gi førstegangsvelgere kunnskap om Stortinget og de demokratiske prosessene.

Stortinget Ung ga oss muligheten til å teste ut målgruppen på sosiale medier, og vi samler fortsatt erfaring, sier Andersen.

– Skal vi nå ut til de unge må vi tørre å være uhøytidlige samtidig som vi er relevante og tilfører kunnskap. Det er viktig at snakker et språk de unge forstår, og henvender oss i en form som engasjerer. Vi skal ikke late som om vi er førstegangsvelgere selv, og det er viktig for oss å legge til rette for at førstegangsvelgerne sitter igjen med kunnskap om Stortinget og de demokratiske prosessene som foregår her, sier Krane.

Begge trekker frem at den lette underholdningsbiten i episodene er viktig, og tror dette bidrar til at ungdom lettere kan plukke opp ny kunnskap, om noe de kanskje synes virker fremmed.

Bygge bånd mellom ungdom og politikk

Instagram er ikke et tilfeldig valg for Stortinget. Mye research har blitt gjennomført for at de skal kunne satse alt på en plattform, slik at innholdet kan spisses for målgruppen og være tilpasset denne plattformen.

– Instagram er et godt valg for oss nå, og vi forsøker å rendyrke oss her, men vi vet også at brukermønsteret endrer seg raskt, slik at vi må følge med på hva som vil fungere i fremtiden sier Andersen.

– Skal vi nå ut til de unge må vi tørre å være uhøytidlige samtidig som vi er relevante og tilfører kunnskap, sier Mona Mortensen Krane.
– Skal vi nå ut til de unge må vi tørre å være uhøytidlige samtidig som vi er relevante og tilfører kunnskap, sier Mona Mortensen Krane.

De har også vært på Snapchat, men erfarer at ungdom nå bruker denne plattformen mer til å kommunisere med hverandre, derfor falt valget på Instagram for å formidle budskap, etter nøye gjennomgang av ungdoms medievaner.

Stortinget har et rikt tilbud rettet mot skolen som når barn og unge. Men hvor er de unge når de ikke er på skolen? De fleste unge bruker mye tid på sosiale medier, og det betyr at der vil vi også være. Nå er det stortingsvalg og en særlig oppmerksomhet rettet mot Stortinget, og vi har en mulighet til å nå ut. Det overordnede målet er å bygge tillit og nærhet til Stortinget som institusjon og politikere, sier Krane.

Bård Hoksrud er neste representant for partiene som skal utfordres, og episodene blir sluppet med jevne mellomrom frem mot valget.

Powered by Labrador CMS