– Vi tenker at utseende er urelevant for en jobb. Kandidatens kvalifikasjoner og hvor investert man er i arbeidsoppgavene er det som bør telle, sier leder i Press, Isaac Elstad Røssnes.

Klesmerket Brandy Melville krever profilbilder i sine søknader:­ – Skammelig

– Det er helt tydelig at de ikke bryr seg om kompetansen først og fremst, men at kandidaten mest sannsynlig må «passe» inn.

Publisert

Tilbake i mai var kleskjeden Brandy Melville på jakt etter «babes», da de på sin Instagram-konto la ut et innlegg med teksten:

«Hey Oslo. We are looking for babes who can work 3–4 days per week and summer help. Send your CV, motivational letter, availability and profile picture to…».

Innlegget har siden blitt redigert.

Forrige uke la den kontroversielle kleskjeden og Gullbarbie-«vinneren» ut nok et innlegg. Denne ganger jakter de en ny assisterende butikksjef.

«Babes» er droppet, men fortsatt tilføyer de at søkerne må sende med profilbilde av seg selv. Redd Barnas Ungdomsorganisasjon, Press, reagerer på at kleskjeden mener det er nødvendig å sende inn et profilbilde når man søker jobb hos dem.

– Vi tenker at utseende er irrelevant for en jobb. Kandidatens kvalifikasjoner og hvor investert man er i arbeidsoppgavene er det som bør telle, sier leder i Press, Isaac Elstad Røssnes til KOM24.

Må passe inn

Det eneste han kan strekke seg til å forstå, er hvis et merke som driver med mote ønsker å se hva slags stil en person har.

– Det kan kanskje være for å se om personen har en unik stil, ettersom man også kan kommunisere mye med det man har på seg, men at det skal være nødvendig med et profilbilde for å se ansiktet, det har jeg ingen forståelse for.

Press har flere ganger kritisert Brandy Melville for å ikke respondert på kritikken eller vise endringsvilje. Kleskjeden har særlig blitt kritisert for sine «One size fits all», slankepress blant de ansatte og forespørsler fra sentralt hold om å fjerne mørkhudede kunder fra butikkene. Dette kommer fram i rapporten fra Business Insider.

– Det er veldig skuffende at de ikke tar den fortjente kritikken på alvor. Brandy Melville har en tydelig markedsføringsstrategi rettet mot en svært ung målgruppe. Jeg vet ikke om de ikke innser hvor problematisk markedsføringens deres er, eller om de rett og slett ikke bryr seg. Noe som er sjokkerende når de henvender seg til unge jenter med konseptet om at en størrelse skal passe alle.

Elstad Røssnes synes det er rart hvis de ikke er klar over kritikken.

– Vi synes det er svært vanskelig at de fokuserer så ekstremt på utseende. Og at de forsetter å kreve et profilbilde fra kandidater som søker jobber hos de, og viser null vilje til å endre seg. Det er helt tydelig at de ikke bryr seg om kompetansen først og fremst, men at kandidaten mest sannsynlig må «passe» inn. Det er skammelig.

Brandy Melville er forlagt innholdet i saken, men det har så langt ikke lykkes KOM24 å få en kommentar.

Powered by Labrador CMS