Kreatørene Sindre Holmedal Johnstad (f.v), og Erlend Løfald fra reklamebyrået Pol gikk helt til topps i Gulltusjen 2022 i kategorien for byråer.

POL-duo vant Gulltusjen – klar for Young Lions Print

Danket ut 72 andre team.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kreatørene Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald fra reklamebyrået POL gikk helt til topps i Gulltusjen 2022 i kategorien for byråer, heter det i en pressemelding onsdag.

Den kreative print-konkurransen i regi av Amedia Salg og Marked gikk av stabelen 9. mars med 146 unge og kreative deltakere. Totalt var det 73 team som deltok i år, hvor Mental Helse Ungdom leverte problemstillingen teamene skulle jobbe med.

Om innsatsen og bidraget til Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald fra POL skriver juryen som følgende:

– «Mental helse for ungdom er et meget viktig tema og kanskje spesielt nå etter en lengre periode med pandemi, isolering og fravær av sosial kontakt. Vinnerne av Gulltusjen 2022 klarte absolutt å nå ut til samtlige jurymedlemmer med sitt sterke budskap og visuelle uttrykk, skriver juryen i sin begrunnelse om vinnerduoens bidrag.

Tar med ærefrykten til Young Lions

De mener annonsen som var satt opp som en SMS-tråd bør treffe målgruppen godt og at teksten virkelig får fram apatien og følelsen av maktesløshet.

Vinnerarbeidet i klassen for byråer.

– «Annonsen fremmer kunnskap og engasjement rundt mental helse og de enorme utfordringene vi ser i samfunnet blant unge i dag – og er en soleklar vinner i Gulltusjen 2022», heter det videre.

– Print er ikke noe vi gjør så mye, så derfor er utfordringen like morsom hver gang. Enda morsommere er det jo selvfølgelig å vinne. Vi tar med oss ærefrykten og erfaringen til Cannes Young Lions Print, så sees vi på den andre siden. Kanskje med en pokal i den ene hånden og en shot i den andre, forteller duoen.

Johnstad og Løfald skal representere Norge i den internasjonale Young Lions Print-konkurransen, som avholdes digitalt i mai.

I tillegg til at de får ta del i konkurransen, vinner reklameteamet flybilletter, hotell, og pass til festival og prisutdeling i Cannes i juni.

– Deltakelsen i Gulltusjen var som alltid veldig god – og nivået var skyhøyt. Dette er en konkurranse som setter unge mennesker, kreativitet og papirannonsen i fokus. Det er vi veldig stolte av. Ikke bare leverte deltakerne svært så bra. De imponerte stort, sier Anette Færevik Gulbrandsen, leder for kompetanse, marked og kommunikasjon hos Amedia Salg og Marked.

Tar det triste med det enkle

Studentklassen ble vunnet av Isak Steinnes Christoffersen og Alida De Lange D’Agostino fra Høyskolen Kristiania, Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design.

Isak Steinnes Christoffersen (f.v) og Alida De Lange D’Agostino fra Høyskolen Kristiania, Westerdals, vant studentklassen.

Juryen mener vinneren av studentklassen har levert en veldig enkel og fin løsning på noe komplekst og trist.

– «Det tar det triste med det enkle, og med en halv tekstlinje fra Alf Prøysen: «som rein og ubrukt står», ligger det håp om en morgendag som blir bedre. Den passer særs godt i helsidesformatet, da det gis plass til luft for den lille teksten som trekker leseren inn i annonsen og leder hen ned til brødtekst og avsender, hvor man så får vite at 7 av 10 ungdommer føler seg ensomme», står det i begrunnelsen.

Vinnerarbeidet i klassen for studenter.

Christoffersen og De Lange ville ta tematikken på alvor, men samtidig fremme den hverdagslige samtalen om mental helse.

– Da vi hadde sendt inn bidraget vårt, kunne vi ikke la være å le litt av utfallet. Vi hadde diskutert briefen og tegnet skisser helt fram til tidsfristen, for så å ende opp med et nesten helt blankt ark som bidraget vårt. Men det er jo nettopp det som er ideen vår. Vi er glad for at juryen likte den.

Gulltusjen arrangeres i samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Høyskolen Kristiania, Westerdals.

Powered by Labrador CMS