I kampanjen møter vi ekte foreldre og ungdommen deres som svarer på personlige spørsmål knyttet til rus. Men for å få svar, må foreldrene svare først: «Mamma, har du hooka på fylla?».

Bufdir stiller drøye spørsmål i ny kampanje

I kampanjen med konseptet «Du først», møter vi foreldre og ungdommen deres som svarer på personlige spørsmål knyttet til rus.

Publisert

– Rus er i utgangspunktet både et alvorlig og vanskelig tema, og vi har alle hatt den kleine samtalen med våre foreldre. Vi ønsket en annerledes tilnærming, og da var det ganske naturlig at tvisten ble å sende foreldrene ut av komfortsonen – og samtidig vise at det kanskje ikke var så ille likevel, forklarer kreatør i Trigger, Hanna Sætre.

Hun har sammen med Sebastian Rajendram og Fredrik Juul utviklet konseptet «Du først» for Bufdir. I kampanjen møter vi ekte foreldre og ungdommen deres som svarer på personlige spørsmål knyttet til rus. Men for å få svar, må foreldrene svare først.

– Det å ufarliggjøre praten, og gjøre det på ungdommens premisser likte vi veldig godt, sier Nina Bugge seniorrådgiver og ansvarlig for foreldrehverdag.no. i Bufdir.

Foreldrehverdag (Bufdir) ønsket å bidra til at foreldre tar praten med ungdommen sin om rus og alkohol. Løsningen ble en annen tilnærming enn de fleste av oss er vant med, noe som også ga resultater.

– Spesielt gøy er det selvsagt å se at filmene ikke bare ga gode tall i sosiale flater, men at vi også fikk eksplisitte kommentarer fra foreldre som likte åpenheten og støtten fremfor krav og grenser. Vi som foreldre har ansvar for å starte samtalen med ungdommen. Alternativet er at de må finne ut alt på egen hånd.

Powered by Labrador CMS