– Så lenge annonsørene er bevisste på innholdet sitt så tror jeg de fint kan teste ut Ads Manager med et mindre budsjett for å føle litt på plattformen.
– Så lenge annonsørene er bevisste på innholdet sitt så tror jeg de fint kan teste ut Ads Manager med et mindre budsjett for å føle litt på plattformen.

– Det er viktig å skille på kanalene, og TikTok har en annen dynamikk enn andre sosiale mediekanaler

Plattformen har nylig lansert self service-løsning i Norge.

Publisert

Gjennom TikTok Ads Manager kan norske bedrifter lage sin egen profil og bestille annonser. Løsningen er et supplement til TikTok sine allerede godkjente byråer og partnere, som vil fortsette samarbeidet med plattformen direkte.

TikTok utvider denne tilgangen til selvbetjening i hovedsak for å gi SMB-er mer kontroll over kampanjene sine, og samtidig senke terskelen for at enkeltstående bedrifter prøver seg på TikTok.

– Ved å la flere kjøpere kontrollere kampanjene sine via selvbetjening vil de nok også øke mangfoldet av reklamene som vil bli sett av brukere på appen, sier Carina Elise Godou til KOM24.

Lett å måke ut

Hun er Sales Account Manager i TikTok Boom, tidligere Mapp Media, og har et direkte samarbeid med TikTok.

– Det er ikke vanskelig å måke ut innhold på TikTok, for det finnes jo noen aktører som kan gjøre dette allerede. Det som er vanskelig er å lage innholdet, og det er der jeg tror det stopper for annonsører flest. De vet rett og slett ikke hvor de skal begynne.

Hun tror at plattformen definitivt vil føre til at flere tester ut TikTok-annonser, samtidig som hun håper at forsøkene blir gjennomtenkte.

– Det er viktig å skille på kanalene, og TikTok har en annen dynamikk enn andre sosiale mediekanaler. Jeg er litt bekymret for at vi fremover kommer til å se mange kopier av annonser laget for andre kanaler, og dette vil jo verken gagne annonsøren eller brukerne av TikTok for øvrig.

Og legger til:

– De har jo ikke rømt fra Instagram for å se på det samme innholdet. Jeg tror at flere raskt vil merke at det ikke er helt enkelt å sette opp en innholdsstrategi på TikTok, som er en såpass dynamisk og krevende plattform å forholde seg til i utgangspunktet.

Dette er årsaken til at hun tror mange vil ende opp hos mediebyråer likevel.

– Så lenge annonsørene er bevisste på innholdet sitt så tror jeg de fint kan teste ut Ads Manager med et mindre budsjett for å føle litt på plattformen. Det som er fint er jo at de her ikke trenger å forplikte seg til et stort budsjett, slik de i realiteten blir ekskludert hos mediebyråer.

Krevende arbeid som tar tid

Men det kreves litt ressurser å holde på med dette også, legger hun til.

– Annonsører som ønsker å benytte plattformen må være forberedt på å legge inn arbeidstimer i både utforming av innhold; enten selv, med reklamebyrå eller med influensere, og selvsagt også i forhold til selve bestillingen. I tillegg er det noe komplisert og tidkrevende å produsere og laste ned rapporter, mener hun.

Om dette skulle bety at hverdagen hennes blir mer kreativ, gleder hun seg til å finne ut av.

– Ved økt annonsering på TikTok blir det også viktigere enn før å skille seg ut ved å lage godt innhold. Som jeg sier til kundene mine; hvis du ikke er helt trygg på hva slags innhold du ønsker å spre på TikTok, bruk heller noen influensere med en relevant målgruppe. De vet hva de driver med.

Powered by Labrador CMS