Gullvinnere fra Try med «Ryggetassen» for DNB.
Gullvinnere fra Try med «Ryggetassen» for DNB.

Her er vinnerne i Gullblyanten

Fredag kveld kveld ble Gullblyanten 2020 delt ut.

Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres fortløpende ettersom vinnerne i de ulike kategoriene avsløres.

(CLARION HOTEL THE HUB, OSLO): Fredag var det klart for bransjeforeningen Kreativt Forums utdeling av reklameprisen Gullblyanten 2020. Utdelingen som vanligvis foregår i mars, kunne endelig invitere reklamefolk til en festkveld på Clarion Hotel The Hub i hovedstaden.

Diplom henger høyt

– Det har vært et annerledes år, men likevel har det blitt vurdert hundrevis av. Og det var veldig fint å se at det gjennom et vanskelig år likevel er en stor mengde jobber med høyt nivå også i år, sier det kreative teamet i TRY, og årets jurypresidenter, Caroline Riis og Eirik Sørensen.

Gullblyanten regnes som NM i reklame, og henger høyt fordi det er bransjen selv som juryerer arbeidene, og anses som den viktigste dagen for reklamebransjen. Bortimot 50 personer fra forskjellige medlemsbyråer i Kreativt Forum har juryert,

– Det finnes mange kreative konkurranser, men Gullblyanten er helt spesielt. For oss er Gullblyanten årets høydepunkt. Det er noe veldig spesielt å være omgitt og vurdert av folk i bransjen man respekterer. Nivået i Gullblyanten er alltid høyt, og bare det å vinne et diplom er veldig gjevt.

Kvelden blir stødig ledet av Tom Aksel «Bexi» Mathisen og Halvard Djupvik Smedsrud, som har inntatt rollene som konferansierer, toastmastere, prisutdelere, voicere, videosnuttprodusenter og skuespillere.

Det er ikke garantert at det blir en gullvinner i noen av kategoriene, og de innsendte arbeidene juryeres i en skala fra en til ni. Totalt 431 bidrag.

Kveldens vinnere:

Audio:

«Les bedre» av TRY for Den norske Forleggerforeningen, Gull.

«Ubudne gjester» av Anorak for Sector Alarm, Sølv.

«Lydstier» av BRUNCH Oslo for Den Norske Turistforening, Bronse.

Aktivering & Opplevelser

«Nåtidshjernen» av TRY for DNB, Bronse.

PR

«Angry, White Santa» av POL for Posten, Sølv.

«NB» av TRY for DNB, Diplom.

«VIERLIVE – Et helt annet sted» av Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite for OLYP, Diplom.

Identitet

«Rebranding av Norges musikkhøgskole» av ANTI for Norges musikkhøgskole, Gull.

«Identitet for TUNCO» av TRY for TUNCO, Sølv.

«Food Society» av Bleed for Askeladden & Co, Bronse.

«Historiske striper – Felleskjøpet» av Neue Design Studio for Felleskjøpet Agri, Diplom.

Utendørs & Omgivelser

«Ryggetassen» av TRY for DNB, Gull.

«Hvor i #$%! kom den fra?» av TRY for DNB, Sølv.

«Ruter – kunstlokaler» av SMFB for Ruter, Diplom.

Digitalt & Sosialt

«VIERLIVE – Et helt annet sted» av Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite for OLYP, Gull.

«Nåtidshjernen» av TRY for DNB, Bronse.

Studentpriser:

Årets student: Jenny Hauga.

Gull i Student Design til «Elegier» av Jenny Hauga for Westerdals.

Gull i Student Kommunikasjon til «Signarturadressen» av Sebastian Pandonis for Amnesty International.

Sølv i Student Kommunikasjon til «That Song’s Fire» av Mira Liv Helland Mortensen for Burger King.

Bronse i Student Kommunikasjon til «Verdens viktigste kvadratmeter» av Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg for Regnskogsfondet.

Diplom i Student Kommunikasjon til «Groupies» av Sebastian Pandonis for Spotify.

Diplom i Student Kommunikasjon til «Hjemmefronten» av Jobo Engh for Westerdals.

Spesialpriser:

Brings DM-pris går til kampanjen «Handle With I Don’t Care» av Apriil for Strahl.

Kreativt Forums Kundeprisen går til Skatteetaten.

Tett På (Amedia Medias Salg og Markeds pris for annonser i lokale medier): Byrået Stine Livgård gikk til topps for 2020. Kampanjen var skapt for annonsøren Hvaltorvet, Sandefjord Byen vår.

Gullmikken (P4 og Bauer Medias pris for radioreklame) går til kampanjen «Les bedre» laget av TRY og produsert av Sagveien Resort for Den norske forleggerforening.

Håndverk:

«Might Be Coming Soon av Sollin Sæle for handelsstanden og folket på Grünerløkka, Gull.

«Restrictions» av Anorak for Amnesty International, Sølv.

«VIERLIVE – Et helt annet sted» av Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite for OLYP, Sølv.

«Honningcentralen» av Atyp for Honningcentralen, Diplom.

«Nåtidshjernen» av TRY for DNB, Diplom.

«Det koster mye å ha lite» av Anorak for Kirkens Bymisjon, Diplom.

Effekt:

#Huninvesterer av TRY for DNB, Gull.

«Stjel våre ansatte» av NORD DDB for McDonald’s, Diplom.

«Money back on the skætt» av TRY for Skatteetaten, Diplom.

Pakningsdesign:

«Bareksten Lyset & Mørket» av KIND for Oss Craft Distillery, Gull.

«E. Munch Aquavit» av ANTI for Arcus, Sølv.

Media (ny kategori):

«IKEA rydder bort jula» av TRY for IKEA, Sølv.

«Ryggetassen» av TRY for DNB, Sølv.

«IKEA Halvfullt» av TRY for IKEA, Diplom.

Print:

«Utvidet låneperiode» av ANTI for Deichman, Gull.

«Ta med matbutikken på ferie i sommer» av Anorak for kolonial.no, Sølv.

Onlinefilm:

«Angry, White Santa» av POL for Posten, Gull.

«En helt nødvendig bodtømming» av Morgenstern for FINN.no, Sølv.

«VG – Vi sier fra hvis Vegard Harm gjør noe annet med livet sitt» av SMFB for VG, Bronse.

«IKEA rydder bort jula» av TRY for IKEA, Diplom.

«Asan – Ta vare på intimiteten» av Trigger Oslo / Oslo Assembly for Karo Pharma AS, Diplom.

Produkter eller tjenester:

«Hentebillett» av Anorak for Flytoget, Sølv.

«Unnskyld» av TRY for DNB, Bronse.

Film:

«Drahjelp» av POL for Kondomeriet, Sølv.

«Ta vare på tingene dine» av Morgenstern for FINN.no, Diplom.

«Ikke vær munk når du velger pizza» av Per Høj for Orkla Foods, Diplom.

«Honningcentralen» av Atyp for Honningcentralen, Diplom.

«Nåtidshjernen» av TRY for DNB, Diplom.

«VG – Fy F …» av SMFB for VG, Diplom.

Integrert:

«Hvor i #$%! kom den kampanjen fra?» av TRY for DNB, Sølv.

«IKEA Halvfullt» av TRY for IKEA, Bronse.

«Les bedre» av TRY for Den norske Forleggerforeningen, Diplom.

Ikke-kommersiell:

«Might Be Coming Soon av Sollin Sæle for handelsstanden og folket på Grünerløkka, Gull.

«Det koster mye å ha lite» av Anorak for Kirkens Bymisjon, Sølv.

«Varm et barn» av POL for Redd Barna, Bronse.

«Kjipe foreldre» av Anorak for Av-og-til, Diplom.

Powered by Labrador CMS