Cathrine Gjertsen anbefaler hvit gløgg.
Cathrine Gjertsen anbefaler hvit gløgg.

#Julepraten

Cathrine synes det var et ekstra høydepunkt da New York Times kom på besøk

Forteller om høydepunktene som var i 2021.

Publisert

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det Cathrine Gjertsen, kommunikasjonssjef i Norled som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Skal for første gang prøve jul på hytta! Satser på snø og skiføre og litt familiebesøk innenfor gjeldende regler. Som de fleste andre spiser jeg godt og håper å få tid til litt lesing.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg er veldig glad i Stavanger Aftenblad sin podkast «Aftenbla-bla» – mulig den er noe vel lokal for folk utenfor Rogaland, men den er en god blanding av politikk, litteratur, religion, aktuelle nyhetssaker og vas. Anbefaler hvit gløgg.

Du kan kjøpe ferdig Ringi sin alkoholfrie eplegløgg, eller lage en hjemmelaget variant med litt sterkere saker i om ønskelig. Uansett mye friskere enn den rød varianten synes jeg.

Favoritten blant julekaker er Sarah Bernard – anbefales på det sterkeste. Jeg kan ikke lage de selv, selv om jeg har jobbet på konditori, så jeg jukser litt

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– På privaten var det å få lov å dra på hytteturer med venner igjen var det morsomste etter mange COVID restriksjoner.

Det var også stor stas å begynne i ny jobb – spesielt når vi fikk ha utdelingen av Ship of the Year på ferja MF «Hydra» i sommer. En skikkelig god gjeng som møttes på seilas!

Et ekstra høydepunkt var at selveste NY Times var på ferjebesøk og trakk fram våre elektriske fartøy som et av svarene på klimautfordringen i byområder.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Hvis jeg får velge internasjonalt så skulle jeg gjerne ha invitert Sally Susman som er Chief Corporate Affairs Officer i Pfizer. Det hadde vært utrolig spennende å høre om hvordan hun har jobbet med kommunikasjon, myndighetskontakt, investor relasjoner m.m. i forbindelse med COVID-19 vaksinen.

Så ville jeg invitert Benedicte Staalesen Nilsen fra Eviny (tidligere BKK), fordi jeg ikke har sett henne på lenge og hun kan holde oss oppdatert på taksonomien, elektrifisering og politikk, så vel som de beste spisestedene og butikkene.

Jeg har så mange jeg vil treffe igjen, men får velge tidligere kollega Odd Naustdal fra Aker Solutions. Da blir jeg oppdatert på alt jeg har fått glipp av det siste året og får høre om brusproduksjonen han har startet. Håper selvsagt han tar med smaksprøver med Vagavaten – gjerne Vassperler med sitron og lime!

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

– Jeg husker veldig godt at Facebook var nede samme dag som vi skulle lansere Workplace by Facebook til rundt 1000 ansatte – 4. oktober 2021.

Utenom det så har jeg som sikkert alle andre lagt merke til hvor viktig tydelig informasjon er i en pandemi. Mangel på tydelighet skaper usikkerhet. Det har vært mange anbefalinger og lite regler. Det at kommunene selv skal ta stilling til ting utenom nasjonale retningslinjer skaper enda en kommunikasjonsutfordring.

I tillegg så har det vært interessant å følge kommunikasjonen fra selskapene som driver med utleie av elsparkesykler. En forholdsvis ny bransje som mange synes mye om og som går opp nytt regelverk.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

– Jeg tror internkommunikasjon hvor en klarer å informere og motivere ansatte blir sentralt også i 2022, spesielt med hjemmekontor og i bransjer hvor ansatte er slitne. Her har kommunikasjonsansatte en viktig rolle med å støtte ledere og sørge for at dette prioriteres, selv i usikre tider.

Vi har også en viktig oppgave knyttet til å balansere kommunikasjonen- slik at det ikke blir for mye informasjon for de ansatte, men nok til at de vet det de trenger for kunne gjøre jobben mest mulig effektivt.

Vi har merket økt åpenhet omkring mental helse, noe jeg tror vil fortsette i 2022. Organisasjoner og selskaper kan sørge for å normalisere dette på lik linje med fysisk helse ved å snakke mer åpent om dette.

Når det gjelder ekstern kommunikasjon så tror jeg vi får mer å gjøre knyttet til stadig strengere krav til åpenhet omkring bærekraftsarbeid. Det politiske landskapet er mer krevende enn tidligere med en ny mindretallsregjering hvor mye skal forhandles om og rammebetingelsene for organisasjoner og selskaper kan være usikre.

Viktigheten av måling og synliggjøring av kommunikasjonsarbeid vil også fortsette å være viktig fremover.

Powered by Labrador CMS