Fredrik Fornes avslører at «Enhjørningen» er den nye kollegen hans.

Rekrutteringen begynte i «The Voice»-stil, avsluttet som Maskorama

Fredrik Fornes i Hubify har ansatt sin første kollega: Enhjørningen.

Publisert Sist oppdatert

Det var i februar kommunikasjonssjefen i Hubify begynte å kjenne på et behov for å ansette en person til. Fredrik Fornes er et godt kjent navn på LinkedIn, og ble under Social Media Days kåret til «Årets talent». Fornes har gjennom mange innlegg engasjert seg stort i alt som handler om rekruttering, og da han skulle finne sin neste ansatt, ble det tydelig at han ikke ville gjøre det på det på den tradisjonelle måten.

Kåre Sele Krogedal har anonymisert søknadene for Fredrik Fornes.

Og dermed annonserte han at jobbintervjuene skulle forgå i The Voice-inspirert stil. Kandidatene skulle ikke ha på kamera under de digitale intervjuene, stemmen deres ble forvrengt og daglig leder i Hubify Kåre Sele Krogedal, har manuelt anonymisert alle søknadene for ham.

– Tilbakemeldingen vi har fått er at mange synes det var spennende, overraskende og befriende å vite at de er skjult. På denne måten fjernes all forutinntatthet og ingen blitt dømt på bakgrunn av navn, alder eller kjønn, sier Fornes til KOM24.

Veier opp fordommer mot personlighet

Over 50 personer søkte stillingen som Markedsfører. Fornes møtte ingen ansikt til ansikt før 50 personer hadde blitt til tre.

– Det var spennende og jeg var ekstra nysgjerrig, og fikk en skikkelig Maskorama-følelse. Jeg prøvde å danne meg et bilde av kandidatene, men det viste seg at jeg gjettet feil på kjønn. Så sånn sett har jeg fått bevis for at denne måten fungerer.

Dette er første kollega han ansetter, og det er første gang han rekrutterer.

– Selv om dette er første gangen, kommer jeg nok aldri til å rekruttere på den tradisjonelle måten. Men jeg ser i ettertid at deler av prosessen kunne vært strukturert på en bedre måte.

Han synes det var utfordrende å holde oversikt over alle kandidatene.

– Jeg kjente kandidatene kun fra et nummer de fikk utdelt, og når stemmen er forvrengt og man ikke har et ansikt å huske, var det litt vanskelig å holde styr på alle, innrømmer han.

Selv om denne måten å rekruttere på fjerner alle bias, var det heller ikke like enkelt for alle kandidatene.

– Ulempen er at noen følte at personligheten deres ikke skinte gjennom. Men da må man veie opp om det er best å fjerne alle fordommer eller om man får vist personligheten.

Med bedre struktur, er dette en metode Fornes kommer til å benytte seg av igjen.

Cecilie er enhjørningen

Etter førstegangsintervjuet sto han igjen med tre kandidater. Det ble deres første møte, og for å velge ut sin nye kollega fikk alle utdelt noen caseoppgaver. Valget falt til slutt på Enhjørningen, som heter Cecilie Refsnes Milenkovic.

Enhjørningen er avslørt. Mandag begynner Cecilie Refsnes Milenkovic som markedsfører i Hubify.

Hun har fulgt med på Fornes lenge og hadde egentlig søkt en annen jobb. Men da hun så at LinkedIn-eksperten søkte en medarbeider, måtte hun prøve seg.

Hun registrerte en ny mailadresse og valgte seg et eget konsept, nemlig enhjørning. Et konsept hun tok med gjennom hele prosessen fra mailadressen unicornapplicant@gmail.com, som grafisk element i alle slidene og som bilde på et spesialtrykket QR-visittkort.

– Det er et tema som har vært med meg en stund, også privat så jeg synes det var morsomt å spille videre på det.

Dette er det første jobbintervjuet hun har kjent på nervøsitet.

– Det var gøy, men samtidig veldig rart å ikke kunne uttrykke personlighet gjennom kamera, eller at han kunne høre den virkelige stemmen min. De første minuttene var jeg veldig nervøs, men deretter synes jeg samtalen fløt fint.

Spilte inn Maskorama-teaser

Fredag delte Fornes en Maskorama-teaser for hvem han er ansatt.

– Jeg synes det var en morsom vri på rekrutteringsprosessen, sier Milenkovic.

– Han kjøpte ikke den fineste maska, men jeg synes det var gøy og det tok ikke lang tid før noen klarte å gjette hvem jeg var.

Milenkovic kommer fra RobotNorge hvor hun har hatt flere stillinger over de siste tre årene, og hun har blant annet blitt kåret til «Årets unge markedsfører» i Stavanger. Mandag begynner hun i stillingen som Markedsfører, en rolle hun skal forme sammen med Fornes.

– Rollen er ikke fast bestemt ennå, men jeg skjønner at det er mer enn nok å gjøre her og jeg ser veldig fram til å jobbe med Fornes og få være med å bidra i en startup.

Powered by Labrador CMS