Head of Airport i Clear Channel, Finn Espen Lønseth-Sageng.

8 av 10 legger merke til flyplassreklamen

Det viser en fersk undersøkelse gjort av Opinion på vegne av Clear Channel.

Publisert

– Vi har alltid visst at flyplass er en god arena for sterk merkevarebygging, og det støtter denne undersøkelsen definitivt opp under. Vi er opptatt av å være gode rådgivere for våre kunder, det er derfor viktig for oss å ha fersk og god innsikt, forteller Head of Airport i Clear Channel, Finn Espen Lønseth-Sageng, i en pressemelding.

Nylig har Opinion gjennomført en undersøkelse på vegne av Clear Channel, og ett av hovedfunnene i undersøkelsen viser at hele åtte av ti legger merke til reklamen når de er på flyplassen, og så mange som 7 av 10 stopper opp ved markedsplassene for å se nærmere på produktene som vises fram.

Funn fra undersøkelsen:

  • Halvparten av de reisende forteller at de handler varer som det blir annonsert for, og like mange forteller også at de har søkt opp et produkt etter at de har sett reklamen.
  • 5 av 10 svarer at de har snakket med andre om reklame de har sett på flyplassen.

Kilde: Opinion

– Dette er ekstremt sterke tall – både på oppmerksomhet og aktivering. Jeg tror ikke det er mange andre kanaler som kan vise til like sterke tall.

En eksklusiv arena

Respondentene forteller at de assosierer flyplassreklame med eksklusive, dyre, internasjonale og godt synlige merker. Videre mener de også at annonsørene som vises på flyplassen oppleves som vellykket og tilbyr fristende produkter.

– Disse assosiasjonene treffer rett på det segmentet som vi stort sett ser på flyplassene. Det er, og skal være, en eksklusiv arena, forklarer flyplass-sjefen.

Videre forteller undersøkelsen at mennesker i lederstillinger er mest positive til flyplassreklame, er mest oppmerksomme og gjør flest handlinger basert på reklamen de har sett. Myten om at forretningsreisende går gjennom Fast Track og rett på flyet blir tilbakevist av undersøkelsen.

Den viser nemlig at folk på forretningsreiser bruker like lang tid på flyplassen som fritidsreisende. De aller fleste kommer én til to timer før avreise. Det gir alle reisende på flyplassen god tid til å få med seg alle de nye digitale skjermene som har kommet opp de siste årene.

– Vi har brukt pandemien til å utvikle flyplassarenaen digitalt, og nå som de reisende er tilbake for fullt, så gir innsikten vi får fra undersøkelsen et stort fortrinn for alle merkevarene som er på vår arena, sier Lønseth-Sageng.

Godt innblikk

Stian Bråthen, forretningsutvikler og rådgiver i Opinion, har hatt ansvaret for gjennomføringen av undersøkelsen. Han forteller at undersøkelsen har vært omfattende, og gir dermed svært relevante innsikter i atferden til de ulike målgruppene.

– Vi har gjennomført en omfattende undersøkelse av 1007 reisende nordmenn. Med så mange respondenter får vi et veldig godt innblikk i de reisendes atferd på flyplassen. Det gir også muligheten til å gjøre spesifikke nedbrytninger i konkrete målgrupper, forteller Bråthen.

Powered by Labrador CMS