F.v. høyskolelektor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, Dag Inge Fjeld og dosent i markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim.

Omdømmeekspert mener SAS er flydd i grøfta: – Fullstendig krasjet

Dag Inge Fjeld omtaler selskapet som en gammel hest. Trond Blindheim mener det ikke er liv laga i denne konflikten. Pressesjef i SAS, Tonje Sund sier flyselskapet har eksistert i 76 år og at de planlegger å eksistere i minst 76 år til.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror mange tenker på SAS som en gammel hest man burde ta med bak låven og få slutt på alle lidelsene en gang for alle, sier høyskolelektor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, Dag Inge Fjeld til KOM24.

Pilotstreiken som begynte mandag tror Fjeld var den «endelig» dråpen i begeret for de fleste, og at omdømmet til SAS er kjørt ad undas.

– For meg virker det som om omdømmet er fullstendig krasjet. Den viktigste delen av en flyreise er piloten. Og motsetningsforholdet til ledelsen fremstår som en uopprettelig situasjon. SAS er ikke lengre et flyselskap vi kan stole på, og i dette tilfellet har jeg ingen tro på et våpenhvile. Her må det en «seier» til. Enten til pilotene eller ledelsen.

Se pressesjefens svar nederst i saken.

Forvirrende sympati

Fjeld tror folk flest sliter med å forstå hele bildet og bakteppet til pilotstreiken.

– Det virker som de fleste er forvirret over alle punktene i det som kommuniseres fra aktørene. Re-organisering, datterselskaper, endrede flyvaner og den nordiske modellen. Er pilotene inne på noe, eller er de fastlåst i et tankesett fra syttitallet? Jeg tror de eneste som forstår hele bildet er luftfartsanalytikerne som kan gjøre en vurdering av SAS som et investeringsobjekt.

Han tror det er forvirrende med hvem av partene man skal ha sympati for.

– Pilotene er opptatt av den nordiske modellen og fagforeningen. Dem som fra før mener dette er viktige verdier å verne om mener det er godt at pilotene tar denne kampen med selskapet. Samtidig er det mange omstillinger i flybransjen, som kan gjøre at pilotene kan fremstå litt nonchalant i møte med strukturelle endringer. Jeg får litt flashback til streikegeneral Arthur Scargill og hans gruvestreiker mot Thatcher-regjeringen. Uforenlige forståelser av situasjon og løsninger. Jeg tror selskapet er så skadet at det må gjennom en konkurs og gjenoppstandelse på forretningsmessige sunne prinsipper.

– «Fly the Scandianvian way»

Skal selskapet startes på nytt, må det bli en vinner, mener Fjeld.

– Det blir ikke fred før det kåres én overlegen vinner. Nå er det en stillingskrig med påstand mot påstand, sier han.

Fjeld mener taperen må gå av.

– Vinner pilotene må ledelsen gå av, og omvendt. Ikke før tror jeg de kan begynne å bygge opp selskapet på nytt. Men da oppstår et nytt dilemma. Da vil SAS plutselig bli et flyselskap som ikke skiller seg vesentlig fra de andre konkurrentene.

– Med mindre danskene gjør det til sitt selskap.

Han tror et «nytt» SAS fort kan bli et dansk selskap.

– Dagens situasjon tilsier at SAS er viktigst for danskene, gjennom Kastrup som motor i selskapsstrukturen. Danish Airways, «Fly the Scandianvian way», høres ikke så dumt ut dersom SAS skal gjenoppstå etter en konkurs.

Blir det ikke en endelig seier for en av partene spår Fjeld at reisende vil ta store forbehold og ha vanskelig for å stole på SAS.

– Jeg tror folk vil vegre seg for å booke viktige turer med selskapet. Vi ser nå hvordan flere får sommerferien sin ødelagt, og det er noe folk kommer til å huske. Før i tiden stolte vi på SAS og booket de ved viktige reiser og betalte gjerne litt ekstra, men nå er hele denne oppfatningen fullstendig borte.

– I ett scenario hvor partene teiper sammen en avtale og kommer på vingene, tror jeg markedet bare vil booke billige billetter man er forberedt å tape. Det blir volum, men ingen lønnsomhet gjennom dyrere billetter. Der er nok omdømmet tapt for de neste 5 årene, sier Fjeld.

– Det er alvorlig!

Dosent i markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim mener det ikke er mye igjen av SAS' renommé. I likhet med Fjeld er han av samme oppfattelse at SAS tidligere hadde et sterkt renommé.

– SAS har vært et selskap vi har vært stolte av i Skandinavia, men så har det bare blitt verre og verre for dem i det siste. I sommer er det flere hundre tusen passasjerer, eller folk som skulle vært passasjerer, som jeg tror er lynende forbannet på selskapet fordi sommerferien er spolert. Det er noe folk ikke glemmer med det første.

Han mener konflikten har ulmet i lang tid og blant annet er et resultat av konkurranse og at de har begynt å gjøre som andre selskaper ved å dele inn i nye selskaper.

– Og så blir alt forsterket når det skjer på verst tenkelig tidspunkt. Ikke bare er flyviljen blant folk kommet tilbake etter pandemien, men dette skjer midt i sommerferien for mange. Og jeg tror mange har en oppfattelse av at dette ikke er flygerne som har skylden.

Må skje noe drastisk

Blindheim synes det er tydelig at partene ikke stoler på hverandre i organisasjonen, og at det dårlige omdømmet er forårsaket av hvordan de har håndtert økonomien i selskapet.

– Fra å være ett av de sterkeste merkevarene i Skandinavia, på lik linje med Volvo, ser vi nå bare en sterk antagonisme mellom ansatte og ledelse. Jeg ser ikke at SAS lenger er liv laga med denne konflikten.

Han viser til at det har svirret rykter om SAS sin økonomi i lang tid.

– Flere eksperter har sett på økonomien til SAS og ment at selskapet er ferdig. Så kommer denne konflikten på toppen. Uansett om streiken skulle blåses av innen kort tid er merkevaren alvorlig skadelidende. Konflikten har ødelagt ferien for svært mange mennesker. Mange vil sikkert ikke ha noe mer med selskapet i fremtiden etter dette famøse «ferieminnet». Når et selskap ikke har tillit lengre, da er løpet kjørt.

Det må skje noe drastisk, mener Blindheim.

– Både folk og investorer ser at det er krig mellom de ansatte, pilotene og ledelsen i SAS. Signalet til investorer er at dette selskapet er farlig å investere i og partene skylder bare på hverandre. Det er sterk konkurranse i flybransjen og i stedet for å møtes på halvveien for å redde det som reddes kan nå, vil bare bidra til en altfor stor usikkerhet i fremtiden. Skal de møtes, bør de gjøre det i skifteretten. Det burde SAS gjort for lenge siden.

Skandinavisk

Pressesjef i SAS, Tonje Sund, er forelagt kritikken. Hun sier den den skandinaviske modellen er i deres ryggmarg.

Pressesjef i SAS, Tonje Sund.

– SAS har eksistert i 76 år og vi planlegger å eksistere i minst 76 år til. For å få til dette er det helt nødvendig å gjennomføre SAS Forward og her må alle bidra, inkludert pilotene. Det er også klart for oss at en konflikt sjeldent er godt for ryktet, som det påpekes her, men vi skal komme styrket ut av dette, skriver hun i en e-post til KOM24.

Hun legger til at pilotene er viktige, men at det er også selskapets 8000 andre ansatte også.

– Disse gjør daglig en heltemodig innsats for å ta vare på kundene. SAS er et skandinavisk flyselskap, og alle våre ansatte som er basert i Skandinavia har skandinaviske avtaler, med skandinaviske vilkår, inngått med skandinaviske fagforeninger og slik skal det fortsatt være. Den skandinaviske modellen er i vår ryggmarg.

Powered by Labrador CMS