For første gang slipper First Price en egen profil kampanje med slagordet «Det er First Price».

Billigmerket First Price med sin første kampanje: Lover fortsatt lave priser

– Det at vi har valgt å bruke penger på markedsføring vil ikke gå utover forbrukerne, sier Nina Brendsrud-Andersen.

Publisert Sist oppdatert

Aldri før har First Price sluppet en egen profilkampanje, men nå skal merkevaren styrkes med det nye kommunikasjonsbudskapet «Det er First Price».

– Vi ønsker å bygge merkevaren enda sterkere og øke preferansen til merket med denne merkevarebyggende kampanjen, sier markedssjef i UNIL/NorgesGruppen, Nina Brendsrud-Andersen til KOM24.

Vil fjerne «billig-skammen»

First Price er NorgesGruppens billigste alternativ og ble lansert tilbake i 2003 og selges i NorgesGruppens dagligvarekjeder.

– Den første merkevarebyggingen utover kjedenes kampanjer begynte på sosiale medier i januar 2021, forbrukerne elsker First Price og vi har veldig mange «fans» der ute. Derfor bestemte vi oss for at vi ville utarbeide en helt egen kampanje for merket.

Markedssjef i UNIL/NorgesGruppen, Nina Brendsrud-Andersen.

Som et billigere alternativ har First Price prioritert «best på pris», noe de skal fortsette med.

– Det at vi har valgt å bruke penger på markedsføring vil ikke gå utover forbrukerne. Vi tar dette fra et helt annet budsjett, slik at First Price-varer skal fortsette å ha de samme lave prisene.

I tillegg til å sette mer lys på produktene er det også et håp om å vaske bort «billig-skammen».

– Det skal ikke være flaut å legge First Price øverst i handlekurven. Vi ønsker å spille på lag med trofaste First Price-kunder som er lei av at folk snakker nedsettende om produktene.

Optimaliserer produktene

I 2020 begynte relanseringen av merket og utvikling av nytt design.

– Undersøkelser viser at merkevaren har høy kjennskap og at over 92 prosent kjenner til First Price. Denne kampanjen skal også vise at forbrukerne kan være stolt over å handle disse produktene.

Brendsrud-Andersen forsikrer at det foregår mye arbeid omkring å optimalisere produktene.

– Selv om det er et billigere alternativ, så betyr ikke det at kvaliteten er dårligere. Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere produktene særlig med mengde salt, sukker og mettet fett.

Markedssjefen er stolt av det nye konseptet.

– Vi har jobbet målbevisst med kommunikasjonen for å vise at dette ikke bare er billigere produkter, men like bra som alt annet på markedet. Og det tror vi kommer godt fram i den nye kampanjen.

Fulle av selvtillit

Kreatørteamet fra Los & Co synes det har vært en interessant øvelse å jobbe med en merkevare som ikke vil «pynte på sannheten».

– Iblant er det fint å bli påminnet at det er lov å være litt nedpå i matveien, sier Caroline Nordby og Hedvig Haraldstad.

Planner i Los, Marianne Knutsen legger til at vi skal heie på de som har skjønt at First Price er billigst, og at produktene funker.

– First Price legger ikke til noe, eller gjemmer seg bak noe. De påstår ingenting, bare konstaterer et faktum. Med denne kampanjen er de fulle av selvtillit, kombinert med glimt i øyet, noe som kler dem godt.

Powered by Labrador CMS