Konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sporveien, Torgeir Kristiansen og fungerende kommunikasjonssjef i Sporveien og prosjektleder for lanseringen, Ina Helen Østby.

Sporveien og Oslo-trikken jakter innovasjonsgull

Sporveien kan hente gull i innovasjons-klassen under årets DCA-utdeling: – Det gir stolthet i avdelingen, sier prosjektleder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag publiserte KOM24 Norges nominerte til årets Digital Communication Awards, der de tre byråene PR-operatørene, JCP PRAD og Nucleus, landet henholdsvis fire, tre og tre nominasjoner hver.

Undertegnede har blitt informert om at det er enda en norsk mulighet for gull i DCA 2021. Sporveien er nominert i kategorien Innovasjon, for «Digital Launch of the New Oslo Trams».

– Vi i Sporveien satser aktivt på digital kommunikasjon knyttet til å formidle ulike deler av virksomheten vår. Pandemien har gjort det umulig å samle store menneskemengder til tradisjonelle lanseringer. Når Oslos nye moderne trikk skulle lanseres og vises frem for byens innbyggere tok vi derfor i bruk helt nye virkemidler og eksperimenterte blant annet med bruk av AR (augemented reality). Oslo-folk elsker trikken, og det viste de virkelig til denne lanseringen der vi klarte å samle flere titusener bak skjermene som fulgte arrangementet, sier konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sporveien, Torgeir Kristiansen.

Fungerende kommunikasjonssjef i Sporveien og prosjektleder for lanseringen, Ina Helen Østby, er svært fornøyd med nominasjonen.

– Som prosjektleder synes jeg det er utrolig stort at vi er nominert her, og det er ekstra moro at vi som inhouse kommunikasjonsavdeling opplever dette. Det gir stolthet i avdelingen, og viser at det går an å bli lagt merke til og nå langt også med interne krefter.

Den første av de nye Oslo-trikkene ble for første gang vist frem, oktober 2020, og nå har arbeidet gitt en DCA-nominasjon innenfor innovasjon.

– Ekstra moro selvfølgelig at det er i kategorien innovasjon, som viser at vår kreative og nye tilnærming for å nå ut til folk flest verdsettes. Det var viktig for oss at alle innbyggerne i Oslo var målgruppen vår her, siden det er de som faktisk skal få glede seg til å reise med de nye trikkene, og da måtte vi tenke nytt.

Det er en spent konserndirektør som vil følge med på utdelingen 20. september.

– Det er stor stas for oss at vi nå er kommet til finalen i den krevende klassen for innovasjon, så får vi se om det holder hele veien hjem. Vi krysser fingrene!

Powered by Labrador CMS