Stadig flere nordmenn sparer penger på strømming ved å godta reklame.
Stadig flere nordmenn sparer penger på strømming ved å godta reklame.

Streaming med reklame øker stort i Norge

Norske husholdninger kjøper i stadig større grad streamingtjenester med reklame.

Publisert

Det skriver det svenske byrået Mediavision i en pressemelding.

Mediavision har siden 2010 drevet analyse av den digitale TV-utviklingen i Norge. 

Ikke minst er fokuset på trendene i markedet.

Siden høsten 2023 har 120 000 nye husholdninger i Norge skaffet seg hybride abonnementsløsninger med reklame (HVOD). 

Marie Nilsson hos Mediavision AB
Marie Nilsson hos Mediavision AB

Det betyr at 350 000 husholdninger i Norge nå betaler for minst en såkalt HVOD-tjeneste.

– At prisen blir lavere ved at tjenesten også blir finansiert via reklame, skaper også sterkere vekst. Etter pandemien har det rene abonnementsfinansierte streaming-markedet bremset opp. At stadig flere velger hybridløsninger kan gjøre sitt til at markedet vokser videre igjen, sier Marie Nilsson hos Mediavision AB, i pressemeldingen.

I dag betaler nesten 75 prosent av de norske husholdningene for minst en streaming-tjeneste for video.

– Det betyr en svak tilvekst det siste året. En måte å øke interessen for streamingtjenester i Norge på, er at man også tilbyr billigere alternativ. Det vil si det som hybridløsninger (HVOD) representerer, sier Nilsson.

TV 2 har blant annet siden november tilbudt HVOD som et alternativ til sine abonnement. Også Disney har gjort tilsvarende.

– Og flere aktører kommer til på følge etter. Både Viaplay og nye Max skal slippe lignende løsninger dette året. I USA tilbyr både Netflix og Prime Video rimeligere reklamealternativer, men ennå har de ikke gått ut med sine eventuelle planer for det norske markedet, sier Nilsson.

– Mye tyder i dag på at reklamen blir viktigere for å finansiere kostbart innhold innen sport og fiksjon. På mange måter er vi på vei tilbake til det som var status og trenden før streamingtjenestene ble lansert for drøye 10 år siden, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS