Reklamekampanjen for Dr. Dropin skapte sterke reaksjoner.

Ble felt for brudd på etisk regelverk etter omstridt markedsføring: Nå frikjenner staten Dr. Dropin

Dr. Dropin provoserte i fjor høst mange med sine reklameannonser for gynekolog- tjenester.

Publisert

Det var i oktober at Dr. Dropin publiserte reklameannonser med budskap som «tenk deg en gynekolog-time som gir flere spørsmål enn svar» og «tenk deg et besøk hos gynekologen uten en klump i magen». 

Annonsene skapte sterke reaksjoner.

Kritikken haglet

Til Dagbladet uttalte Yngvild Skåtun Hannestad, gynekolog og styremedlem i Norsk gynekologisk forening at Dr. Dropins reklame spiller på usikkerhet, ubehag og frykt.

Blant de fremste kritikerne var overlege ved Kvinneklinikken på Stavanger universitetssjukehus og nestleder i Rådet for legeetikk, Tilde Borch Østborg.

Østborg uttalte til Aftenposten blant annet at kampanjen spilte på frykt og fordommer mot det offentlige helsevesenet. 

I en debatt på NRK Dagsnytt 18 uttalte hun at det bør være mulig å lage en kampanje som ikke «tråkker på andre» og at andre i fagmiljøet karakteriserte reklamen som «tarvelig», «forkastelig», «skammelig» og «hårreisende respektløst».

Dr. Dropin ble felt for brudd på det etiske regelverket for leger. Rådet for legeetikk behandlet saken i januar, og konkluderte med at reklameannonsene til Dr. Dropin skapte angst, spilte på angst og på fordommer til helsetjenesten.

Statsforvalteren uenig

Reklameannonsene ble også anonymt klaget inn til myndighetene for brudd på helsepersonellovens bestemmelser om markedsføring. 

Klagen ble sendt til Forbrukertilsynet, men endte til slutt opp til behandling i helseavdelingen til Statsforvalteren i Oslo og Viken.

Statsforvalteren har nå konkludert med at det ikke foreligger brudd på helselovgivningen, og at markedsføringen til Dr. Dropin har vært forsvarlig, nøktern og saklig. 

Det melder Dr. Dropin selv i en pressemelding. 

I vedtaket skriver Statsforvalteren at de anser markedsføringen som rettet mot pasienter, og ikke som kritikk av det offentlige tjenestetilbudet innen gynekologi.

– Jeg er lettet over avgjørelsen. Det var mange positive tilbakemeldinger på annonsene, inkludert fra helsepersonell i offentlig sektor, men også fra voksne kvinner i alle aldre fra hele landet. Vi traff en nerve. Det var aldri et alternativ å beklage annonsene, sier Daniel Sørli, gründer og medisinsk ansvarlig i Dr. Dropin.

Statsforvalteren skriver i sitt brev til Dr. Dropin at deres vurdering er endelig og at det ikke er adgang til å klage på avgjørelsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS