Programleder Eirik Bergesen og redaktør Mari Mellum i «Kommunikasjonspodden». Nå er de i full gang med produksjonen av sesong tre.
Programleder Eirik Bergesen og redaktør Mari Mellum i «Kommunikasjonspodden». Nå er de i full gang med produksjonen av sesong tre.

Ønsker å nå bredere ut med ny sesong av «Kommunikasjonspodden»: – Åpent for alle

– Denne sesongen skal vi markedsføre litt bredere, sier redaktør Mari Mellum i Kommunikasjonsforeningen.

Publisert Sist oppdatert

Da korona kom måtte også Kommunikasjonsforeningen tenke nytt. Det førte til «Kommunikasjonspodden», som er en podkast om hvilken rolle kommunikasjon spiller i ulike deler av samfunnet.

Denne uken lanseres sesong tre av podkasten og første episode kommer torsdag, med Mari Mellum som redaktør og Eirik Bergesen som programleder.

Krenking og valgår

Den første episoden i den ferske sesonger handler om krenking og «krenkehysteriet» , og i hvilken grad det begrenser ytringsfriheten.

– Legger det begrensinger så det er viktige diskusjoner som ikke blir tatt? Blir man for redd for å krenke? I episoden snakkes det blant annet om hvilken rolle kommunikasjonsfolk kan ha i dette, og om kommunikasjonsfolk har et ansvar eller bør ta et ansvar, forklarer Mellum.

I den første sesongen handlet, naturligvis, mange av episodene om korona- og krisekommunikasjon. I sesong to gikk de bredere ut og snakket om flere andre temaer.

– De to episodene som har vært mest populære er episoden som handler om hvordan treffe barn og unge og episoden som omhandlet bærekraft og grønn kommunikasjon, forteller Mellum som sier at de i sesong tre vil gå enda dypere inn i ting.

Hun legger at temaene for alle sesongs seks episoder ennå ikke er spikret, men at det i et valgår vil bli naturlig å ta opp politisk kommunikasjon, og det skal også komme en episode med hvordan man lobber digitalt.

I tillegg vil de sette fokus på bærekraftsmålene, da disse målene går bredere enn bare klima og grønn kommunikasjon.

– Nå er det både en forventning til og krav om at virksomheter skal jobbe mot disse målene, men vi vil ta opp hvordan man som kommunikasjonsperson kan bidra med sin jobb og med sitt fag.

Kombinasjon

I de to tidligere sesongene har de hatt besøk av blant annet varaordfører i Oslo, Kamzy Gunaratnam, Morten Goodwin, professor ved Universitetet i Agder, Sentrum-leder Geir Lippestad, direktør i Medietilsynet, Mari Velsand og kommunikasjonsdirektør ved FHI, Christina Rolfheim-Bye.

– Vi har en kombinasjon av gjester. Det er ikke nødvendigvis bare kommunikasjonsfolk, det kan også være ledere i bedrifter, for å høre hvilke kommunikasjonsgrep de ulike bruker, hvordan de kommuniserer og hvordan dette møtes og oppleves der ute.

Hun forteller også at et konkret case ikke trenger være med en kommunikasjonsperson, men en direktør, en taleskriver eller en retoriker.

– Samtidig ønsker vi gjester som kan løfte debatten opp på et mer generelt nivå. Vi vil også i denne sesongen debattere hvordan kommunikasjonsfaget brukes, og da er det fint med en kombinasjon av forskere og eksperter sammen med andre gjester med et konkret case, sier hun.

Hver episode har i snitt hatt over tusen nedlastinger så langt. Etter de 12 første episodene hadde podkasten totalt over 14 000 nedlastninger, melder Kommunikasjonsforeningen om.

Podkasten er den av foreningens kanaler som er åpen for alle, da mye av faginnholdet på deres nettsider og i deres fagblad er forbeholdt betaelnde medlemmer. Med podkasten ønsker de å nå bredere ut til flere.

– Det er en spennende kanal å jobbe med, og vi håper at flere ønsker å høre på, og at vi får belyst mer om hvordan kommunikasjon brukes strategisk av ulike aktører i samfunnet, sier hun og legger til:

– Det både kan være nyttig for kommunikasjonsfolk å høre om hvordan andre i samme bransje løser utfordringer, samtidig ønsker vi at flere utenfor bransjen får et innblikk og vil være med å debattere og diskutere hvordan kommunikasjonen brukes.

– Løst det enkelt

De vet at en god del av lytterne av de tidligere sesongene er medlemmer av Kommunikasjonsforeningen, men de har og fått tilbakemeldinger fra mennesker som jobber i beslektede bransjer, slik som for eksempel mediene.

– Nå har vi allerede tolv episoder som ligger der ute, så denne sesongen skal vi markedsføre litt bredere, sier hun.

Det er det største møterommet i foreningens lokaler som er blitt gjort om til podkast-studio, og lydisolasjon og pledd er hengt opp på veggene, og lydutstyr er blitt kjøpt inn.

– Vi har løst det enkelt, og her gjør vi alt selv, forteller Mellum.

Det er bare programleder Eirik Bergersen som er leid inn, ellers er resten av produksjon og etterarbeid med podkasten gjort av andre ansatte i foreningen. Anders Ringen fungerer som tekniker, og han og Malin Sundby Revaa bidrar med research i forkant av episodene.

Powered by Labrador CMS