Konsernsjef Jan-Frode Janson i Sparebank 1 SMN oppfordrer til å handle lokalt i disse dager.

Sparebank 1 SMN med tydelig budskap til innbyggerne: – Ikke likegyldig hvor du handler

– Det var et poeng å gjøre filmen kort, men kraftfull og hele tiden fokusere på hovedbudskapet om å handle lokalt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Like før helgen publiserte Sparebank 1 SMN en video på sine Facebook-sider.

Under hashtaggen #sammenfårvitingtilåskje forteller konsernsjef Jan-Frode Janson i Sparebank 1 SMN hvorfor det i år er viktig å handle lokalt.

Gjennom hele filmen står Jansen i en julepyntet handelsgate, Nordre gate, i sentrum av Trondheim. Innledningsvis sier han at det «aldri har vært viktigere å holde hjulene i gang og handle lokalt».

  • Se filmen nederst i saken

Viktig for oss som samfunnsaktør

Kommunikasjonsrådgiver Eirin Sørensen Røkke og innholdsmarkedsfører Emil Johansson i SpareBank 1 SMN forteller hvorfor de valgte å lage denne filmen.

Kommunikasjonsrådgiver Eirin Røkke.

– Vi i SpareBank 1 SMN har alltid vært opptatt av det lokale næringslivet, et engasjement som bare har blitt ytterlige forsterket under koronakrisen, sier Røkke.

Derfor jobbet innholdsmarkedsfører Emil Johansson frem et budskap til egne kanaler.

– Vi tok en titt på våre kunders forbruksmønster, og så at det nå er mange flere som handler på nett og at det er færre korttransaksjoner hos både butikker, serveringssteder og andre tilbud i regionen vår. Bruksmønsteret har endret seg vesentlig, sier Johansson.

Det er snart tid for «Black Friday», «Cyber Monday» - og også julegavehandel.

– Det var utgangspunktet for ideen bak filmen, forteller han.

SpareBank 1 SMN er regionens største finanshus.

– Det er selvsagt viktig for oss å støtte opp om lokalt næringsliv og de 15.000 næringslivskundene våre. Vi vil at det skal være butikker, kulturtilbud og serveringssteder også etter denne krisa, og da må vi alle gjøre vårt for å bidra til skape bevissthet rundt at det ikke er likegyldig hvor du handler. Å handle lokalt sikrer arbeidsplasser i regionen, og er det som holder hjulene i gang, sier Røkke.

Lavterskel å dele

Johansson kan fortelle at filmen er godt planlagt, og timet.

– Det var et poeng å gjøre filmen kort, men kraftfull og hele tiden fokusere på hovedbudskapet om å handle lokalt. Det har vi hatt klare tanker om hele veien. Vi var heldige med snøfallet, men valgte bevisst å filme først når julelysene i Trondheim sentrum var tent.

SpareBank 1 SMN bruker mye tid på å produsere filmer til sine kanaler, som blant annet deles på Facebook, Instagram og LinkedIn.

– Video er et virkemiddel som fungerer veldig godt i sosiale medier. Folk konsumerer innhold på en annen måte, og ønsker at innholdet skal være lettbeint, kortfattet og med et tydelig budskap. Vi bruker ulike virkemidler fordi vi vet at folk er forskjellige, og ulike folk vil ha innholdet pakket inn i ulike formater. Det er vi bevisst på i all vår innholdsproduksjon.

Innholdsmarkedsfører Emil Johansson.

Han presiserer også at de er opptatt av at innholdet som presenteres skal holde høy kvalitet og at folk skal oppleve innholdet som kommer opp i feeden deres som relevant.

– Det var viktig for oss å publisere filmen på en kanal hvor det er lavterskel for å dele, forteller Johansson og kan opplyse om at det har vært stort engasjement rundt innholdet og at det allerede er mange som har delt filmen.

– Det er når folk deler innholdet vårt at vi virkelig når ut og skaper engasjement, avslutter innholdsmarkedsføreren.

Powered by Labrador CMS