Skal lage sponsorfest på Voss
Ser etter internasjonale merkevarer for å lage drømme-veko neste år.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Ekstremsportveko har nylig spikret en internasjonal tv-avtale. Mot neste år sikter daglig leder i Veko, Kjetil Kriken mot internasjonale merkevarer for å lage sponsorfest og vise tv-seere i 63 land en real drømmeveko på Voss.
– Vi håper på å finne flere merkevarer som virkelig ser nytten i å jobbe med oss. Erfaringsmessig er Ekstremsportveko Norges mest attraktive festival å samarbeide med, sier Kriken til KOM24.
Og store sponsornavn har det ikke vært lite av opp gjennom årene siden oppstarten i 1998. Vekos første år var oppkalt etter navnet til sponsoren, og het derfor Pepsi Max Veko, og reklamerte med «ei ekstrem veke på Voss».
Fra ekstremsportfestivalens andre år, landet navnet slik vi kjenner det i dag, Ekstremsportveko.
Fransk drøm
– Helt fra festivalens start har sponsorene vist stor interesse for oss. I 2002 valgte Nike å verdenslansere undermerket Nike ACG, her på Voss. Vi har alltid klart å skaffe oss oppmerksomhet fra internasjonal presse, og opplever at merkevarer ser på oss som et spennende sportsarrangement, sier Kriken.
Veko-sjef Kriken ønsker alle sponsorer velkommen til Voss, og forteller at spesielt bilmerker opp gjennom årene har sett verdien i å samarbeide med festivalen. Nissan, Tesla og Renault har alle vært inne som sponsorer, og spesielt sistnevnte merkevare drømmes det om på Voss.
– Det siste året har vi jobbet med Renault, så det hadde vært gøy å fortsette samarbeidet. I tillegg har de i likhet med Eurosport, hovedkontor i Paris, så en videreføring hadde også vært noe praktisk.
Vises i mer enn 60 land
For snaue to uker siden landet Ekstremsportveko en stor internasjonal tv-avtale med Eurosport, og sportsuken vises i 63 land, fordelt i Europa og Asia.
– Ekstremsportveko har lenge hatt en ambisiøs visjon om å endre måten sport og ekstremsport blir vist på TV i dag. Dette er derfor bare starten på å bygge Ekstremsportveko til en internasjonal merkevare innenfor TV. Vi er stolte over å ha fått på plass denne avtalen, sier daglig leder i Ekstremsportveko, Kjetil Kriken.
Fra neste år vil festivalen ta i bruk teknologi som presenterer data om utøverne på direktesendt tv. Og dette er en av grunnen til at Kriken og laget ser etter sponsorer innen elektro- og telefonisegmentet.