– We Are Live (WAL), hadde en idé som vi synes var veldig spennende, nemlig at man skulle utnytte det det er så mye av om sommeren, hud.
– We Are Live (WAL), hadde en idé som vi synes var veldig spennende, nemlig at man skulle utnytte det det er så mye av om sommeren, hud.

Kreftforeningen kjøper reklameplass på huden

Falske tatoveringer blir solgt, med solkrem i betaling.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker å bruke den reklameplassen det kanskje er mest av på fine sommerdager, nemlig folk sin hud.

Her møtte Kreftforeningen folk på Aker Brygge.
Her møtte Kreftforeningen folk på Aker Brygge.

Dette forteller pressesjef i Kreftforeningen, Elisabeth Jakobsen til KOM24.

I sommermånedene er det mange som soler og brenner seg. Kreftforeningen vil med sommerkampanjen sin minne folk på å beskytte seg for solen, da det kan være farlig å brenne seg for mye.

– Vi anbefaler å bli brent så få ganger i livet som mulig.

Hvis man brenner seg for mye, går risikoen opp for å utvikle føflekkreft. Dette er den nest mest vanlige kreften å utvikle som ung. Dette vil Kreftforeningen forebygge, blant annet med sin nye sommerkampanje.

Kjøper reklameplass

I sommermåneden «kjøper» Kreftforeningen derfor reklameplass på huden til folk.

– We Are Live (WAL), hadde en idé som vi synes var veldig spennende, nemlig at man skulle utnytte det det er så mye av om sommeren, hud. Resultatet ble midlertidige tatoveringer med solråd med humoristisk vri – så det ble noe gøy.

I sommer har Kreftforeningen og WAL reist rundt i hele Norge for å «betale» folk til å feste reklamene på kroppene sine. Jakobsen forteller at kampanjen har vært overveldende populær.

– Over hele landet har vi stått på stands, gått rundt på populære badeplasser, og har reist rundt med transportsykkelen vår. Vi spør rett og slett folk om de kunne tenkt seg å selge litt av huden sin til en god sak. Betalingen kommer gjennom solkrem, og det har fungert oppsiktsvekkende godt.

Ut mot trend

Kreftforeningen har siste uken gått hardt ut mot en trend som har florert på TikTok, som går ut på at man soler seg når UV-indeksen er høyest. Dette er en av mange ting Kreftforeningen vil forebygge med den nye kampanjen.

– Målet er at det skal være en påminner i det øyeblikket at man skal være bevisst på solbeskyttelse, som man også kan gjøre på mange forskjellige måter. En av dem er for eksempel at man kan være i skyggen, men å smøre seg med solkrem er også en måte å gjøre det på.

Selv om Jakobsen synes TikTok-trenden er veldig synd, mener hun folk også har mye peiling på hvordan man skal beskytte seg mot solen.

– Vi tror at mange vet ganske mye og er fornuftig, samtidig så er det lett å glemme seg. Folk må minnes på å holde bevisstheten oppe rundt solråd og gode solvaner.

Selve tatoveringene som festes på kroppene til folk over hele Norge, kan minne om noe mange har gode barndomsminner om.

Pressesjef i Kreftforeningen, Elisabeth Jakobsen, synes kampanjen er en morsom vri på det de vil kommunisere.
Pressesjef i Kreftforeningen, Elisabeth Jakobsen, synes kampanjen er en morsom vri på det de vil kommunisere.

– Tatoveringene er sånne midlertidige tatoveringer som man fikk i Donald-blader da man var liten. Man fester det på kroppen, tar på litt vann også sitter det en stund.

Samarbeidet med WAL synes Jakobsen er bra, og selskapet har samarbeidet med kreftforeningen tidligere.

– De hadde i utgangspunktet lyst til å bidra med en pro bono-kampanje for oss. WAL er et innovativt og nyskapende byrå. De har forstått at de tradisjonelle måtene å kommunisere på ikke alltid fungerer lenger, de tenker helt nye ting. Tanken om at når det er mye sol er det mye hud og derfor plass til reklameplass, er morsom, og vi setter stor pris på at de velger å bruke sine kreative evner og kompetanse for en viktig sak som dette.

Powered by Labrador CMS