Av de 16 influenserne rapporten har tatt utgangspunkt i, er Isabelle Eriksen den eneste norske profilen som strider mot de vedtatte reglene. Her avbildet under årets Vixen Awards.

Reklamerer for energidrikk til tross for et vedtatt forbud

Ny rapport viser at populære influensene fortsatt reklamerer for energidrikk, godteri og brus. 

Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer vedtok Stortinget et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke

Forbudet skulle tre i kraft fra 1. januar, men regjeringen meldte i desember at lovfestingen ville være forsinket.

TV 2 omtale saken først, og til avisen kommer Helsedepartementet med et nytt løfte. 

Strider mot de vedtatte reglene

FHI har bestilt en undersøkelse fra forbruksforskningsinstituttet (SIFO). 

Rapporten handler om markedsføring av usunn mat og drikke som er rettet mot barn og unge, og viser at populære influensere fortsatt reklamerer for dette.

SIFO har samlet inn nesten 800 innlegg fra Instagram og TikTok fra 16 norske og utenlandske influensere som følges tett blant barn og unge. 

– 78 prosent av reklamene for mat og drikke var i strid med retningslinjene til Verdens helseorganisasjon (WHO), og 66 prosent i strid med retningslinjene til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), forklarer Hanna Seglem Tangen i SIFO til TV 2

Influenseren Isabelle Eriksen har nesten 150.000 følgere på Instagram og over 215.000 følgere på TikTok. 

Hun har reklamert for energidrikken Burn på sine kontoer det siste året. 

Av de 16 influenserne rapporten har tatt utgangspunkt i, er hun den eneste norske profilen som strider mot de vedtatte reglene.

I rapporten står det:

«Isabelle Eriksen har de seks siste postene med reklame for energi- og sportsdrikk. Hun er populær i målgruppen jenter i aldersgruppen 13–14 år. Hun er ambassadør for energidrikkmerket Burn.»

TV 2 har forelagt Eriksen kritikken. I en melding til TV 2 skriver influenseren at hun ikke ønsker å kommentere saken.

Når kommer lovendringen? 

Statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt.

Statssekretær i Helsedepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap), uttrykker sin uro over all markedsføringen. 

– Vi tenker at det er sterkt bekymrende at influensere bruker sin innflytelse på å promotere usunne varer. Vi vet at markedsføring fungerer og at det er derfor de driver med det, sier han til TV 2.

Bjørkholt påpeker at tidslinjen for når vi kan forvente å se loven i praksis avhenger av høringsrunder. Likevel, antyder han at vi kan forvente lovendringen i løpet av siste halvdel av 2024.

Powered by Labrador CMS