Markedssjef for Vålrenga Fotball, Mehran Amundsen-Ansari, og kommunikasjonsansvarlig i Rosenborg Ballklubb, Jørgen Stenseth.Foto: Foto: Tina Wulf/ Vålerenga Fotball Media / Privat
RBK svarte på VIFs frekke reklamestunt med reklame midt i Klanens «kjerneområde»: på Toten
– Vi måtte ha med en tvist, sier RBK. – Vi får vel kalle det uavgjort mellom markedsavdelingene, så får vi la spillerne stå for det sportslige resultatet, svarer VIF.
I forbindelse med kampanjen mellom Rosenborg og Lillestrøm 20. september, så Vålerengaog markedssjef Mehran Amundsen-Ansari, sitt snitt til å skape litt markedsoppmerksomhetfor laget fra Oslo øst.
Midt i hjertet av Trondheim på torget valgte VIF å reklamere for et abonnement medmånedlig VIF-lidenskap. Markedsstuntet var et pek mot Rosenborg som har fått tyn av egnesupportere for å ikke være synlige nok i bybildet.
Enga-land på Toten
Torsdag svarte RBK med et eget PR-stunt før kampen lagene imellom på søndag.
Kommunikasjonsansvarlig for RBK, JørgenStenseth, forteller at de med en gang tenkte dette var noe de måtte følge opp.
– Vi begynte å tenke på hvordan vi kunne gjøre dette til en artig greie, og hvordan vi kunnefølge det opp. Noen av våre supportere kom med noen gode tips, og vi bestilte da littskjermtid på Raufoss Amfi.
Torsdag kunne man derfor se RBK-reklame på Raufoss Amfi. Reklamen spiller på tanken atalle Vålerenga-supportere kommer fra utenfor Oslo.
Vålerenga annonserte i hjertet av byen på Trondheim Torg.
Vi kunne ikke være dårligere. Så i kveld reklamerte vi på Toten - i hjertet av Engaland.
«Vålerenga annonserte i hjertet av byen på Trondheim Torg. Vi kunne ikke være dårligere. Så i kveld reklamerte vi på Toten – i hjertet av Enga-land. Sees på søndag!» skriver RBK på sinTwitter-konto.
– Vi måtte ha med en tvist, noe jeg føler vi fikk til. Vi har neppe vært så populære påLillestrøm som det vi var i går kveld, kan hende de synes det var enda morsommere enn oss, sier Stenseth.
Videoen av PR-stuntet ble delt på RBK sin egen side, og har fått over 62 000 visninger sålangt.
– Dette gir oss helt super oppmerksomhet. Fotball er egentlig ufarlig og underholdning tilsyvende og sist, så å ha det litt gøy med hverandre som Vålerenga nå gjorde først, er baremorsomt.
Stenseth forteller at han digget stuntet Vålerenga gjennomførte på Trondheim Torg.
– For mange år siden var det mye vanligere å tulle med motstandere på denne måten, nå er det litt mer sjeldent. Derfor er det spesielt gøy når alt klaffer sånn som det gjorde nå. Ideen somble gjennomført synes jeg selv var så bra at det ikke var noen tvil om at dette måtte vi få til.
Måtte endre planene
Stuntet ble raskt plukket opp av Vålerenga, som hadde egne planer.
– Men etter stuntet fra markedsavdelingen til RBK, måtte vi gjøre en endring i våre planer,avslører Amundsen-Ansari til KOM24.
Og innrømmer at han måtte le godt da han så hva trønderne hadde kommet opp med.
– Man må være ihuga fotballsupporter for å forstå referansen om at Enga-landet er på Toten,men jeg synes det er en fin humor. Vi er godt fornøyd med å ha supportere fra hele østlandet.
Stuntet i forbindelse med søndagens kamp mellom RBK og VIF på Lerkendal, har værtplanlagt i god tid. Torsdag måtte markedssjefen endre på planene for å svare RBK-peket.
– Jeg måtte kaste meg rundt i går, for budskapet er planlagt i lang tid, men det blir littannerledes nå enn hva vi opprinnelig hadde i tankene. Og jeg kan avsløre at vi skal gjøre merenn det vi gjorde sist.
Han understreker at dette fortsatt er gjort med humor og glimt i øyet.
– Jeg er sikker på at RBK ser humoren og at dette blir godt tatt imot, slik som forrige gang.
En ny standard
Amundsen-Ansari mener det er «uavgjort» mellom klubbene.
– Vi får vel kalle det uavgjort mellom markedsavdelingene, så får vi la spillerne stå for detsportslige resultatet. Men jeg synes det er satt gode rammer foran kampen og synes det er fintat vi kan påvirke og skape engasjement.
Han ser ikke bort ifra at dette kan være den nye standarden mellom lagene.
– Kanskje dette er starten på noe som blir vår greie hvor vi kan vise litt humor, samtidig somvi har stor respekt for hverandre. Det er fint for begge lag å vise en liten annen side av selv, og jeg tror denne siden kan tiltrekke enda flere supporteren også.
Han legger til at laget gleder seg å dra til Trondheim.
– Så lenge vi ikke tøyer noen grenser for langt og blir stygge med hverandre så synes jeg detbare er gøy. Vi fikk gode tilbakemeldinger av RBK-fansen sist gang, så vi gleder oss til å reise til Trondheim i morgen.
I likhet med Amundsen-Ansari mener Stenseth det er supert å gjennomføreslike stunt hvis alt klaffer.
– Du skal treffe planken hvis du skal tulle med noen, hvis ikke kan det fort bli feil. Vi kangjerne gjøre det igjen, men da må man kjenne på at man gjør det riktig.