– Kino er en vekst-vinner, skriver administrerende direktør i Film & Kino om reklame på kino.
– Kino er en vekst-vinner, skriver administrerende direktør i Film & Kino om reklame på kino.

MENINGER:

I reklamemarkedet skjer det mye positivt for norske kinoer

«Det kommer stadig flere oppløftende kino-nyheter. Antall solgte kinobilletter øker. Øker gjør også reklameomsetningen på kino», skriver Espen L. Pedersen.

Publisert

Og nå kommer sterk dokumentasjon fra Danmark om at kino også gir deg en stressfri opplevelse sammenlignet med andre mediekanaler.

For ingen andre mediekanaler gir deg en stressfri opplevelse, slik kino gjør. Slik konkluderer en undersøkelse gjort av MediaCom og videreført av Dansk Reklame Film. Ingen av konkurrentene er nemlig på nivå med kino når det handler om å levere opplevelser uten stress.

Undersøkelsen er gjort i Danmark med drøye 1 000 respondenter i aldersgruppen 20-40 år. Her ble de spurt om hvordan de opplever kino sammenlignet med TV, videodelingstjenester som YouTube og strømmetjenester. Det ble også gjort dyptgående intervjuer.

Her svarer deltakerne i undersøkelsen i stor grad at kino gir dem muligheten til å være til stede i nuet, stresse ned samt gir dem en pause fra mobiltelefonen og andre forstyrrende elementer.

Ja, 50 prosent svarer at de mener kinoforestillingen gjør det mulig å være til stede i nuet, mens kun 9 prosent mener det samme er tilfellet for tradisjonell TV. 11 prosent sier det samme om videodelingstjenester, mens 13 prosent svarer tilsvarende rundt strømmetjenester.

Respondentene forklarer at det å være offline gir dem en sterkere tilstedeværelse – og at det gir en følelse av det å rømme litt fra verden.

Svarene fra undersøkelsen er ikke spesielt overraskende, i alle fall ikke for oss som jobber med kino som kulturkanal. I stedet bekrefter undersøkelsen det som flere tidligere undersøkelser er inne på. Kino har unike egenskaper innen mediefloraen.

Nylig kom også tallene for første kvartal for salg av kinobilletter i Norge. Disse viste en oppgang på 328 922 solgte billetter målt mot tilsvarende kvartal i fjor. Totalt ble det solgt 2 308 337 kinobilletter i Norge i første kvartal i år mot 1 979 525 billetter i samme periode i fjor.

Vi er på god vei mot et tosifret antall millioner solgte kinobilletter i år. I fjor solgte norske kinoer totalt 8,8 millioner billetter. I år skal vi greie 10 millioner. Og vi nærmer oss nivået fra før pandemien. I 2019 ble det solgt 11,3 millioner kinobilletter her til lands.

Også i reklamemarkedet skjer det mye positivt for norske kinoer.

Nylig kom Mediebyråforeningens Mediebarometer som viser omsetningen av reklame til norske mediekanaler via mediebyråene.

Etter tre måneder av 2023 var det norske reklamemarkedet ned med 2,9 prosent totalt sett. Kino derimot – vokser med god fart, og kan vise til en oppgang på hele 58,3 prosent målt mot samme periode i 2022. Kino er en vekst-vinner!

Norske kinoer er samlet sett i god flyt. Visst fikk vi en kraftig medfart under pandemien med stengte kinoer og store begrensninger.

Men nå er kino i god fart på riktig kurs. Vi er ennå ikke helt der vi slapp i 2019 før pandemien. Men vi beveger oss med raske skritt – og med enda flere storfilmer med bred attraktivitet så er vi der.

Det er ikke lenge til vi er i rekordform igjen.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS