Espen Teigen har tatt over som ny kommunikasjonssjef i Frp.

Espen Teigen er ny kommunikasjonssjef i Frp

Tar over etter Kjetil Løset.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg skal gjøre mitt aller beste for å markere oss på aktuelle saker og på våre egne saker.

Det sier Espen Teigen til KOM24.

Fra nyttår av tok han over som ny kommunikasjonssjef i Frp.

Kjetil Løset gikk samtidig over i en rolle som medie- og analysesjef.

– Kjetil går over i en rolle som er mer i tråd med den han ønsker og er best på, nemlig tall-knusing og analyse og det å tenkte framover i tid, sier Teigen.

– Ikke jeg som skal profileres

Kai Morten Terning tar over Teigens gamle rolle som rådgiver for Sylvi Listhaug.

– Hvordan vil man merke at du har tatt over rollen som kommunikasjonssjef?

– Jeg vil gjøre mitt aller beste uansett. Jeg skal være tydelig og enkel i kommunikasjonen og jeg vil at vi skal sette dagsorden. Så får vi se om vi lykkes, sier han.

Teigen sier at hans viktigste jobb blir å bidra til at partiet profileres i mediearbeidet.

– Det er ikke jeg som skal profileres. Men de som følger godt nok med vil nok merke at jeg er der. Det viktigste er at partiet merker det, sier han.

En viktig del av strategien framover blir å få fram folk som har viktige posisjoner i partiet. Men de skal og profilere seg på enkelt-saker. Teigen trekker blant annet fram den pågående strømpris-saken.

Han sier at partiets kommunikasjonsarbeid går på å synliggjøre konsekvensene av politikken i praksis.

Ikke mer kontroversielle

– Siden sensommeren i fjor har vi jobbet med å synliggjøre hva dette innebærer i praksis, hvilke bedrifter som rammes, nå ser vi at bønder rammes. Vi må synliggjøre konsekvensene av politikken, sier han.

Han sier at de og må tenke langt fram i tid.

– Selvfølgelig er det en daglig dont med hva som skjer og vi selger inn saker. Men vi jobber og med hvordan forme saker framover. Det er en mer langsiktig tankegang, sier han.

Samtidig innrømmer han at det er mange ting man ikke har kontroll på og.

– Det er det som skaper spenning. Om alt var regissert ville det vært kjedelig, sier han.

– Vil vi se et mer kontroversielt Frp framover?

– Nei, jeg tror ikke det. Vi er et tydelig opposisjonsparti fortsatt som kommer til å aktivt utfordre regjeringen, sier han.

Og akkurat det mener han kommer til å bli enkelt.

– Denne regjeringen gjør det enklere når de ikke leverer på sentrale ting. Jeg skulle gjerne tenkt at de gjorde noe på strømprisene, enn at de i teorien gjør det enkelt for oss, sier han.

Skal slå Høyre og Arbeiderpartiet

Mediebildet blir stadig mer fragmentert og det gjør at de som parti må tenke annerledes. I fjorårets valgkamp fikk Teigen oppleve å være del av et parti som ingen så på som regjeringsaktuelle og fokuset var sterkere på SV enn Frp. Det førte til at de selv måtte kjøre hardt på sine egne saker. Den ene var å advare mot at det var SV som kom til å sitte med makta og den andre var olje og klima, hvor man så en enorm motbevegelse.

Dette tvinger partiet til å tenke strategisk. Teigen sier at det er en symbiose mellom tradisjonelle medier og sosiale medier når det gjelder å komme ut med budskapet sitt. Han er klar på at han kommer til å bruke sin kunnskap fra tiden i pressen.

– Vi skal være veldig på. Det skal ikke være en god grunn til at vi ikke får komme på med sakene våre. Vi vet hva som treffer og er interessant, da må vi tenke sånn, sier han.

I dag har Frp ti stykker som jobber med kommunikasjon.

– Vi har ikke like mange som Ap og Høyre, men vi skal likevel slå de. Det har ikke stoppet oss før, sier han,

– Hvordan skal dere klare det?

– Vi skal jobbe hardere og smartere og være tydelige og stille i alle debatter. Vi kommer til å svare opp med en gang pressen ringer. Vi skal være de beste til serve mediene.

KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med Kjetil Løset om hans nye rolle, men han har ikke besvart vår henvendelse.

Powered by Labrador CMS