Festivalsesongen er over oss for fullt og Mari Hult i Gladmatfestivalen deler her sine beste tips for festivalkommunikasjon.
Festivalsesongen er over oss for fullt og Mari Hult i Gladmatfestivalen deler her sine beste tips for festivalkommunikasjon.

Slik lager du god festival­kommunikasjon

«Å bruke hele året på å jobbe med kommunikasjonen til noe som kun varer i fire dager er faktisk en helårsaktivitet», skriver Mari Hult.

Publisert

Festivalkommunikasjon handler om mer enn å være pilot gjennom selvforskyldt kaos.

Å bruke hele året på å jobbe med kommunikasjonen til noe som kun varer i fire dager er faktisk en helårsaktivitet.Her er det viktigste jeg har lært gjennom åtte år i Gladmat:

1️⃣ Aldri glem publikum. De er det viktigste vi har, og varen både utstillere, sponsorer og andre støttespillere kjøper. Uten publikum, ingen festival.

2️⃣ Publikumsrettet innhold er det som vil gi deg mest engasjement og rekkevidde. Folk bryr seg erfaringsmessig mer om årets utstillere, matretter, festivalkart, program etc enn om nyheter som avsenderen har mest lyst å fortelle om, så pass på å gi disse innleggene mye kjærlighet - og spre dem utover. Da hjelper de rekkevidden til de litt mer “kjedelige” innleggene.

3️⃣ Sett av mye ressurser til å svare på alt mulig av spørsmål rett før og i starten. Folk lurer på ALT, og noen må ha tid til å svare dem. Venter du noen ubehagelige spørsmål? Få godkjente svar av festivalledelsen før det braker løs, så slipper du et mellomledd når det er travelt.

4️⃣ Planlegg neste års festival før årets festival. Festivaldagene er helt unike for å produsere innhold, både foto, video og intervjuer med publikum, utstillere og frivillige, så det er viktig at du tenker over hva du trenger til neste år før du starter årets kaos. Du har nesten et år på å bearbeide det, men kun noen få dager på å samle det inn.

5️⃣ Paracet, gnagsårplaster, vannflaske, matpakke og barnevakt for kattene - selv om festivalen er i egen by.

Bonustips: Jeg har veldig gode erfaringer med å annonsere datoene for neste års festival dagen etter årets er ferdig. Da er folk varme, høye på livet og festivalstemningen, og veldig åpne for å legge det rett inn i kalenderen. 

Facebook-arrangementet til Gladmatfestivalen 2024 fikk over 1000 interesserte på dag 1, og 1500 til den neste dagen. Det betyr at 2500 mennesker får notifikasjoner når vi legger ut innhold der - nesten et år før festivalen starter.

Og i tillegg til alt dette? Huske å kose seg.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS