Misvisende ord gir inntrykk av at produkter er mer miljøvennlig enn de egentlig er, melder Forbrukerrådet.
Misvisende ord gir inntrykk av at produkter er mer miljøvennlig enn de egentlig er, melder Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet lanserer «Grønnvaskingsprisen»

Ord som «grønne», «øko-vennlige» eller «bærekraftige» selger. Realiteten er at disse produktene ofte ikke er så bra for miljøet som de gir inntrykk av, melder Forbrukerrådet.

Publisert

Forbrukerrådet lanserer Grønnvaskingsprisen for å skape kunnskap om uriktig markedsføring av bærekraft, såkalt grønnvasking.

– De aller fleste norske forbrukere ønsker å ta bærekraftige valg, og det er åpenbart lønnsomt for næringslivet å markedsføre sine produkter som litt mer bærekraftige enn andre. Det foregår dermed mye grønnvasking av varer og tjenester, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet i en pressemelding.

For å finne kandidater til Grønnvaskingsprisen har Forbrukerrådet fått med seg en jury som består av Kunsthøgskolen i Oslo, Framtiden i våre hender, Avfall Norge, 12YEARS og Skift. Juryen skal se på misvisende markedsføring, og hvordan det kan påvirke forbrukere som ønsker å ta miljøvennlige valg.

– Grønnvasking bidrar til å forvirre forbrukere som ønsker å ta hensyn til miljøet, sier hun.

Mister tillit

Ulike begreper, «sertifiseringer», flittig bruk av jordtoner og illustrasjoner av natur skaper en inflasjon i markedet for bærekraftige produkter. En konsekvens av det er at forbrukerne mister tillit til produsentene og markedsførerne, mener Blyverket.

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

– Markedsførere vet at norske forbrukere er opptatt av bærekraft. Hver gang vi er i butikken står vi overfor en tettvokst jungel fylt til randen av produkter og tjenester med ulike stempler og merker, frodige illustrasjoner og bilder, og begrep som «eco», «karbonnøytral» og «klimakompensert». For forbrukerne er det derfor krevende å vite hva som er det mest bærekraftige alternativet, sier Blyverket, og understreker:

– Misvisende påstander som fremstiller noe som mindre miljøbelastende, gjør det ikke lettere for folk å velge – det gjør det motsatte: Vi mister tilliten til miljøpåstander, også de som er ekte.

Prate om bærekraft

Ett av målene med prisen er å bidra til å belyse utfordringene rundt grønnvasking i forbrukermarkedet. Blyverket ønsker dialog og konstruktiv debatt med næringslivet og å styrke bevisstheten rundt misvisende markedsføring.

– Det er mange aktører som har gode bærekraftsinitiativ, og de skal heller ikke være engstelige for å prate høyt om det – de må bare dokumentere påstandene sine og sørge for at hele produktet eller tjenesten faktisk er mindre miljøbelastende. Det er ikke verre enn det, sier Blyverket.

De nominerte til Grønnvaskingsprisen presenteres i september. Vinneren kåres rett i forkant av Forbrukerkonferansen 28. september.

Powered by Labrador CMS