Thomas Iversen i Forbrukerrådet mener det kan være snakk om villendene markedsføring.

Garn- og ullgigant anklages for villedende markedsføring

Norsk identitet, men utenlandsk produksjon. Forbrukerrådet mener den erkenorske markedsføringen til Viking of Norway kan være villedende.

Publisert Sist oppdatert
Her er noen av garnvariantene tilgjengelige på Viking Garns hjemmeside.

Viking of Norway, selger produkter stolt merket med norsk identitet, inkludert norske flagg og motiver. 

Imidlertid, som tidligere omtalt av NRK, stammer ullen fra Peru, og produksjonen finner sted i utlandet. 

Nå reagerer flere på at garn- og ullgiganten har fortsatt med praksisen. 

Nationen omtalte saken først – og til avisa hevdet Viking of Norway at de hadde rettigheter på flagget på banneret. 

Patentstyret slo ned påstanden og oppklarte at selskapet kun hadde patent på «Viking Garn» og «Viking of Norway». 

Forbrukerrådet: Kan være villedende markedsføring

Ivar Audun Ullebust, daglig leder i Viking Garn, uttrykker til NRK at han anser kritikken som betydelig urettferdig. Han understreker at selskapet aldri har hatt intensjoner om å utnytte forbrukeren. 

– Vi spiller med åpne kort. Bruken av det norske flagget trenger ikke være et symbol på norsk ull, men et symbol på høy kvalitet på design, sier han.

På nettsiden finnes ingen opplysningen om at produktet er norsk. imidlertid, med et navn, flagg og innpakning som tydelig signaliserer det, er det enkelt å anta noe annet. 

Ifølge juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet kan det være villedende markedsføring hvis det etterlatte inntrykket er at produktet er norskprodusert. 

– Om det etterlatte inntrykket av markedsføringen er at produktet er helnorsk, mens produksjonen har vært på andre siden av jorda, bør det være tydeligere markert, sier han til NRK.

Iversen poengterer at han ikke har gjort en omfattende juridisk vurdering av saken, men han antar at forbrukerne kan oppleve følelsen av å bli lurt hvis de tror de kjøper norsk ull. 

Powered by Labrador CMS