MENINGER:

Jeg er skuffa fordi Fri ikke utnytter anledningen slik de kunne gjort

«FRI ender dessverre opp med å kommunisere noe som fremstår flatt, innholdsløst og lite engasjerende. Spredningen av innholdet er derfor tilsvarende», skriver Frida Marie Grande.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag er jeg skikkelig skuffa. Det er 50 år siden homofili ble avkriminalisert i Norge🌈👉 En historisk viktig dag og en fantastisk mulighet til å spre viktig kunnskap om hvordan livet som skeiv i Norge er, og har vært tidligere.

Jeg er skuffa fordi Fri ikke utnytter anledningen slik de kunne gjort. Det vil si: Jeg skulle ønske organisasjonen fikk bedre råd, og at disse rådene var basert på hvordan sosiale medier faktisk bør brukes i 2022 (og ikke hvordan vi famlet i blinde da disse kanalene var noe helt nytt for oss).

Retten til å være den du er og elske den du vil, er et tema som engasjerer i sosiale medier, spesielt på Instagram. Det vet jeg etter tre år som Social Media Manager i Amnesty International Norge. Dagens markering har med andre ord de beste forutsetninger for å lykkes i sosiale medier. Likevel endte det opp med å bli et lite blaff. (Med forbehold om at det skjer noe rått etter jeg har publisert dette innlegget).

FRI ender dessverre opp med å kommunisere noe som fremstår flatt, innholdsløst og lite engasjerende. Spredningen av innholdet er derfor tilsvarende.

Slik ser FRIs Instagram-profil ut, torsdag.

Kampanjen er hverken laget på kanalenes eller publikums premisser. Den krever for mye av mottaker, byr på for lite informasjon vi kan lære av og mangler en rød tråd.

Du fikk kanskje med deg starten i går, da en rekke skeive profiler publiserte bilder og videoer i sosiale medier som lignet på en TV uten signal. I ettertid har jeg skjønt at et stort volum av skeive profiler i Norge liksom skulle «forsvinne» i sosiale medier, slik at offentligheten kunne få en smakebit på hvordan Norge ville sett ut hvis vi fortsatt hadde lover som hindret folk fra å leve fritt og være synlige.

Tanken er fin! Men den krever altfor mye av et utålmodig publikum som scroller for harde livet, dag ut og dag inn. Selv jeg som ventet i spenning på dette, brukte noen få sekunder på å oppfatte at noe var på gang og deretter glemme hele greia, fordi det ikke traff meg nevneverdig.

På Instagram-profilen til FRI er den samme grå videoen publisert 15 ganger etter hverandre på samme dag. Den eneste jobben disse postene gjør, er å drepe algoritmene før organisasjonen i dag fulgte opp med en kampanjefilm som også fremstår lite personlig og altfor polert.

Jeg pleier ikke å dele faglige frustrasjoner som dette offentlig, og jeg har ikke lyst til å være kjip. Men jeg gjør det i dag fordi jeg ser dette gang på gang på gang. Denne feilslåtte kampanjen er dessverre ikke unik. Det produseres innhold til sosiale medier som ikke er skapt for kanalen det publiseres i. Det legges masse arbeid og ressurser i innhold som aldri vil klare å engasjere tusenvis av mennesker, slik det var ment for.

Og jeg fatter ikke hvorfor så mange aktører fortsetter på denne måten.

Å treffe blink i sosiale medier er ikke noe lett, men det er fullt mulig om man jobber strategisk over tid og tar målgruppene sine på alvor. ———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS