Gjengen i frank & dick har blitt vant med å møtes via nettet, og har enda ikke rukket å innrede kontorlokalene sine. De håper de snart får møtes igjen, samme med hverandre og sine kunder.

Markedsføringsbyrået frank & dick omsatte for 30,7 millioner i 2020

– Det er for mange hensyn å ta i store byråer og bedrifter, men som et lite og litt direkte byrå ser vi hva som er best for kunden og er ærlig om det.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter å ha levert regnskapet for 2020 kunne det digitale markedsføringsbyrået frank & dick meddele en omsetting på nesten 31 millioner, av dette utgjorde byråinntektene 11,7 millioner kroner. Det er en økning i omsetning på hele 23,3 millioner kroner på et år. Et resultat de tror kommer av å bygge kundeforhold.

– Noen av kundeforholdene vi har i dag har kommet gjennom gode referanser hvor bedriftene selv har tatt direkte kontakt med oss. Andre kommer fra tidligere kundeforhold med våre ansatte. Vi har vært heldig. Det er en miks av ting som gjør at vi ender opp med et overraskende godt resultat.

Daglig leder og rådgiver Ludvik Høegh-Krohn er fornøyd med fjorårets omsetting, nå gleder han seg til fortsettelsen.

I august 2019 startet Ludvik Høegh-Krohn opp frank & dick, en digital reklame- og mediebyråbedrift. Siden da har byrået vokst til 11 ansatte, og har 30 millioner kroner i omsetting. Frank & dick har fokus på konsulentene med et mål om å være åpen og ærlig som partner.

– Jeg opprettet frank & dick for å tilby et byrå på konsulentenes premisser. Betydningen bak frank & dick ligger i navnet- det er for mange hensyn å ta i store byråer og bedrifter, men som et lite og litt direkte byrå ser vi hva som er best for kunden og er ærlig om det forteller Høegh-Krohn til KOM24.

Ærlighet varer lengst

Ideen til navnet kom som følge av en diskusjon om hvordan bedriften kunne gjøre en god jobb, hva som er viktig for dem og hvordan de skal hjelper kunden på en god måte. De kom fram til at det gjør de ved å være frank & dick. På engelsk betyr det å være frank ærlig, mens det å være en dick betyr mer i retning av å være en drittsekk.

- Vi tenker mer på de å være litt Dick som «enkelte ganger lov å være i overkant direkte». Dick er nok kanskje en drittsekk som ligger og lurer litt noen ganger, men finnes mest for å forberede kunden og oss på at som oftest lønner det seg å ikke gå for mye rundt grøten. Så er det også et kundeløfte i det, vi skal ta med kunden på en reise der forholdet tåler en trøkk. Men stort sett er vi ganske snille da!

– Å skyve til side politikk og fokusere på det som betyr noe for kunden er det som gjør at vi får gjort en god jobb. Derfor dukket navnet opp, navnet skal fortelle kunden hva de kan forvente når de får hjelp av oss.

Høegh-Krohn har jobbet med kundeforhold siden 2005. Han kan fortelle at et godt samarbeid mellom kunde og konsulent skjer når kommunikasjonen er ærlig og direkte, som han også legger vekt på i arbeidet.

– Det beste for kunden er at vi er åpne om det vi mener. Vi skal kunne fortelle om våre tanker uavhengig av hva som er best for byrået vi jobber i, fordi vi tror det er best for kunden vår.

Frank & dick jobber med et langsiktig syn for kundene sine. Når de først får en kunde, hjelper de dem på sikt for å bygge og øke omsetningen deres. De vil gjerne inn i bedriften for å ha et helhetlig ansvar så de kan øke omsetningen uavhengig av hvilke markedskanaler og kommunikasjon de har.

– Stort sett håndterer vi de digitale kanalene. Vi jobber med alt fra produktutvikling, til å hjelpe bedriftene med å kommunisere til ulike marked. Det er i grenseland til det som kalles growth hacking.

Voksende bedrift

I tillegg til å ha ansatt tre nye kollegaer i 2020, har bedriften også hentet nye kunder. Kunder de aldri har møtt i virkeligheten, kun over video. Samtidig har frank & dick behov for flere ressurser, da de stadig vokser i antall kundeforhold.

– Det er litt rart, men vi har to eller tre kunder vi kun har møtt på video. Det har vært uproblematisk, og har fungert godt. Vi har mye å gjøre, så vi trenger å ansette flere. Fram til oktober har det vært rolig, siden da har vi hatt mye å gjøre.

Høegh-Krohn syns det er spesielt gøy å hjelpe internasjonale bedrifter. Et eksempel er Dale of Norway som de hjelper i mange land. Han er stolt over å kunne fortelle at en del bedrifter de har hjulpet viser tydelige endringer i omsettingen sin.

– Flere av bedriftene vi jobber for har fått en tydelig større omsetting etter at vi kom inn. Vi har klart å løfte hele bedrifter fordi vi har et stort fokus på resultater.

Planen videre for bedriften er å få tak i flere folk. Får de tak i flere folk, vil de få flere kunder.

– Vi må bare finne de beste hodene som kan hjelpe norske bedrifter å vokse. Også har vi et kontorlokale som nesten aldri har vært i bruk, bare det å få muligheten til å innrede det til et ordentlig kontor hadde vært trivelig for alle sammen, avslutter Høegh-Krohn

Powered by Labrador CMS