Guro Soelberg Martinsen er daglig leder og seniorrådgiver i byrået Molte.

Molte lager kampanjen til Verdensdagen for psykisk helse

Hjelper Verdensdagen å sette enkle ord på et vanskelig tema - psykisk helse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I følge Verdensdagens årlige omnibus synes to av tre det er vanskeligere å snakke om sin psykiske helse enn om sin fysiske helse. Og unge mennesker mellom 18-30 kommer dårligst ut her.

Det er bakgrunnen for årets kampanje til Verdensdagen for psykisk helse, som Molte står bak.

Små rop om hjelp

– Å illustrere at terskelen for å ta «den vanskelige praten» ikke behøver å være så høy er essensielt her. Vi vet det kan være vanskelig å si rett ut at «jeg trenger hjelp» og likeledes «jeg ser at du sliter litt». Det å lære seg å tolke dagligdagse samtaler og å plukke opp signaler og små rop om hjelp tror vi kan bidra til at flere får det bedre, sier Guro Soelberg Martinsen, som er daglig leder og seniorrådgiver i byrået i en pressemelding.

Årets konsept er en forlengelse av fjorårets kampanje «Spør mer». Den illustrerer hvor lite som skal til for å se og løfte et annet menneske samt hvor viktig det er at vi gjør det. Dette var også utgangspunktet for briefen til marketingbyrået Molte som står for konsept, utforming og spredning av årets digitale kampanje.

Årets kampanje består av en serie filmer og begrepsforklaringer basert på hverdagslige, gjenkjennelige situasjoner. De er ment å treffe bredt innenfor et stort segment; personer mellom 18-30 år. I tillegg er det lagt på sosiolekt og dialekt for at den skal kunne være relaterbar over hele landet.

I kombinasjon med filmene utviklet Molte også en Urban Dictionary for psykisk helse. Ord og begreper fra filmene blir forklart og skal inspirere målgruppen til å lese mellom linjene.

Trenger en ekstra dytt

Eksempel fra kampanjen

– Hva betyr egentlig «jeg kjenner så få der»? Kan det være at vedkommende egentlig vil være med på et vennetreff, men trenger en ekstra dytt og en hånd å holde i? - Scenariene vi har dramatisert er lett gjenkjennbare og basert på kvalitative intervjuer og observasjoner for å treffe så godt og relevant som mulig, sier Martinsen i pressemeldingen.

Kampanjeelementene er utelukkende spredt der de kan ageres på og deles; i sosiale medier og bygger opp mot selve dagen for Verdensdagen for Psykisk Helse, søndag 10. oktober.

Moltes kreative og strategiske team består av digitalrådgiver Radoslaw Krzeski, grafisk designer Siri Topp Løvlien og prosjektleder Marit Falkenberg og tekstforfatter og konseptutvikler Guro S. Martinsen.

Powered by Labrador CMS