Lofsdalen er en liten bygd i Jämtland med bare 180 innbyggere. Til tross for det fikk stedet mye oppmerksomhet i fjor takket være Lotte Anestedt som i snart to år har vært direktør og markedssjef for Destination Lofsdalen.

Slik klarte en enslig kommunikasjonsrådgiver å sette en liten fjellbygd på kartet for en hel nasjon

– Vi er der større fjelldestinasjoner var for et par tiår siden, og for oss handler det mest om å få andre til å få øynene opp for oss.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da besøkstallet til fjellbygda Jämtland nådde nye høyder i fjor, var det takket være arbeidet fra en enkelt markedsfører:

Ved å skrive gode og innholdsrike pressemeldinger har direktør og markedssjef for Destination Lofsdalen, Lotta Anestedt satt nye rekorder for den lille bygda Lofsdalen i Jämtland.

Til tross for 180 innbyggere, fikk stedet mye oppmerksomhet i fjor.

– For at vi skal kunne selge overnattinger, må folk ønske å komme hit. Fokuset i vår kommunikasjon er derfor ikke overnattingsmulighetene, men markedsføring av selve destinasjonen med målet om at flere skal oppdage Lofsdalen, sier Anestedt til Mynewsdesk i en pressemelding.

Pressemelding som fungerer

Pressemeldingen som fikk fart på besøkstallet var en tekst Lotta skrev i januar etter å skrevet om at mange valgte å jobbe fra Lofsdalen da kontorene var stengt under pandemien.

Da pressemeldingen var publisert i Destination Lofsdalens presserom på Mynewsdesk, gikk alt veldig raskt:

Kun en dag etter at meldingen ble sendt ut, tok lokalradioen kontakt for å lage et innslag. Radioinnslaget ble igjen plukket opp av den svenske riksdekkende avisen Expressen.

Det svenske TV-programmet Morgonsoffan valgte også å lage et ti minutter langt innslag fra Lofsdalen med vakre bilder fra fjellet for seere i hele Sverige.

– Vi er der større fjelldestinasjoner var for et par tiår siden, og for oss handler det mest om å få andre til å få øynene opp for oss. Oppmerksomheten i riksmediene er uvurderlig, og det er fantastisk at en pressemelding kan gi slike ringvirkninger, meddeler Anestedt til Mynewsdesk.

Rekrutterer markedskoordinator

Selv om hovedoppgaven til Lotta handler om å formidle overnattingsmulighetene i bygda, går markedsføringsarbeidet over et bredt spekter.

Til vanlig er arbeidet med kommunikasjon, innhold og publiseringsfrekvens sesongbasert– Er det lavsesongen er det rolig, er det høysesong innebærer det flere publiseringer på sosiale medier i uken.

Fram til nå har Lotta gjort mye av markedsføringsarbeidet selv, men nå har hun fått muligheten til å rekruttert en markedskoordinator for å kunne øke besøkstallet ytterligere.

Powered by Labrador CMS