Å gjøre nettsider universelt utformet er ingen engangsjobb. Det aller viktigste er å få det inn i fingrene med en gang, skriver Jennifer Fossnes.

MENINGER:

Sjekkliste: Er nettsidene dine universelt tilpasset?

«Har du noen gang tenkt på hvordan det er for en som er svaksynt eller blind å navigere rundt på nettet? Er dine nettsider tilpasset alle?»

Publisert

På høstsamlingen til Kommunik, foreningen for oss som jobber med kommunikasjon i kommuner og fylkeskommuner, fikk vi oss en aha-opplevelse.

Fra scenen delte svaksynte Ronny Brede Aase og helt blinde Eva Kirkevik hvordan de opplever å bruke internett. Mens Ronny som regel må blåse opp teksten kraftig, får Eva sidene lest opp. Om sidene ikke følger kravene til universell utforming, kan det bli en slitsom seanse.

Mange nettsider er ikke godt nok universelt utformet, selv om det har vært et krav lenge. Det er først nå, fra 1. februar, at offentlige aktører blir pålagt å ha en tilgjengelighetserklæring på nettsidene sine.

Stadig mer innhold

Hva betyr det for deg som har ansvar for en nettside?

Jo, du må gå gjennom alt innhold og rydde opp!

Selv er jeg webredaktør for vestlandfylke.no. Et omfattende nettsted som så dagens lys 1. januar 2020. I starten var vi om lag 20 publisister fra ulike deler av organisasjonen, som hadde ansvar for innholdet på hver sin del av nettsidene.

Tre år senere er antallet mennesker nesten tredoblet. Selv om vi røkter innholdet jevnlig, har mengden sider og innhold økt. Det er med andre ord mye å holde orden på, og 1. februar nærmer seg raskt. Har vi ting på stell?

Det er over 40 punkter i tilgjengelighetserklæringen, og mange av de er tekniske, der har vi fått ekstern hjelp til å gjennomgå. Men det som handler konkret om innhold må vi ha kontroll på selv.

Hos oss er alle publisister medlem i en egen teamsgruppe der vi kan hjelpe hverandre. Her er og lenker til uutilsynet.no, der alt du trenger å vite er grundig beskrevet.

Dette er noe av det du må ha på stell for å ha uu-vennlige nettsider:

Slett, slett, slett

Aller først er det veldig lurt å kvitte seg med alt som ikke er nødvendig!

Slett alle sider, bilder og PDF-er som ikke MÅ være publisert.

Det er mer enn du tror, og nettsider skal ikke fungere som et arkiv.

Overskrift og tittel

Alle sider skal ha en sidetittel. Ikke bruk fet skrift for å lage en overskrift eller mellomtittel.

Bruk riktig overskriftsnivå, og i riktig rekkefølge.

Lenker

Lenketekst skal tydelig beskrive lenkemålet, for eksempel: «Regler for universell utforming». Ikke bruk lenketekster som «klikk her», «les mer», «her» og liknende.

Når du lenker til dokument bør du skrive filtypen i parentes i slutten av lenka: F.eks «Rapport over folkehelsa i Vestland (pdf)». Ikke lim inn hele URL som lenketekst.

Språk

Å bruke klarspråk er også en del av det å være universelt utformet. Teksten skal være enkel å forstå.

Tenk gjennom hvem målgruppen din er og hva han eller hun skal gjøre.

Lister

En del av det å skrive klarspråk er å bruke lister. Det gjør teksten mer lesbar.

Bruk listeformateringa i publiseringsverktøyet, ikke klipp og lim fra andre kilder, for formateringen kan bli feil.

Pass og på å ikke bruke bindestrek, stjerne eller annet visuelt for å lage listepunkt.

Bilder

Noe mange glemmer, men som er svært viktig i uu-sammenheng, er alternativ bildetekst.

Det er ikke det same som den vanlige bildeteksten, men beskriver hva man ser på bildet. De som får lest opp sidene kan da se for seg hvordan bildet ser ut.

Hvordan du legger inn alt-tekster varierer fra program til program, så det er viktig å lære seg det. Spør gjerne google eller en kollega for din publiseringsløsning. Merk at også bilder i Word, Instagram, Facebook bør ha alternativ tekst.

Kontrast og grafikk

Kontrast mellom tekst og bakgrunn i som regel ivaretatt av publiseringsverktøyet.

Men om du har figurer, grafer og diagram på sidene må du sjekke at kontrast på disse er ivaretatt.

Har du tenkt over at mange fargeblinde for eksempel ikke ser forskjell på en rød og grønn graf?

Tabeller skal bare brukes til å presentere data, og ikke for å styre layout og utseende. Ikke fall for fristelsen å lime inn et bilde av en tabell…

Video og lyd

For at alle skal få med seg innholdet i filmsnutter og lydklipp, skal det også komme frem i tekstformat.

Alle videoklipp må være tekstet, med mindre du skriver en tekst eller artikkel som beskriver alt innholdet i videoen, og legger dette i umiddelbar nærhet av der filmen er publisert.

Ingen engangsjobb

Å gjøre nettsider universelt utformet er ingen engangsjobb.

Det aller viktigste er å få det inn i fingrene med en gang, og fortelle viktigheten av å gjøre det riktig for alle nye publisister.

Slik vil du sikre at sidene dine forblir universelt utformet, også i fremtiden.

Og du skaper en mye bedre hverdag for Ronny, Eva og alle andre med nedsatt syn eller funksjonsevne.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.


Powered by Labrador CMS