LNT og Jon Anker Lisberg Sarpebakken begynte podkast midt under pandemien: –I utgangspunktet er det medlemmene våre som er målgruppen, men hvis noen temaer engasjerer utenfor målgruppen, er det bare en bonus.
LNT og Jon Anker Lisberg Sarpebakken begynte podkast midt under pandemien: –I utgangspunktet er det medlemmene våre som er målgruppen, men hvis noen temaer engasjerer utenfor målgruppen, er det bare en bonus.

Jon Anker jobber alene med kommunikasjon i LNT

– Jeg ble fort vant til det, men det slår meg likevel ofte hvor spesielt det er å være kun en ansatt på kommunikasjon.

Publisert

I Landsforeningen for Nyrepasienter og Transplanterte (LNT) jobber det tre personer. En daglig leder, en organisasjonskonsulent og Jon Anker Lisberg Sarpebakken. Han har siden desember 2017 fylt rollen som redaktør og kommunikasjonsansvarlig.

– Jeg ble fort vant til det, men det slår meg likevel ofte hvor spesielt det er å være kun en ansatt på kommunikasjon. Det kommer gjerne opp når jeg treffer andre i lignende stillinger for det å kun være én person som jobber med kommunikasjon, har noe helt eget ved seg. Både positivt og negativt, sier Sarpebakken til KOM24.

Og selv om han er både redaktør og kommunikasjonsrådgiver, samarbeider han ofte med sine to kolleger og tillitsvalgte i LNT.

Startet podkast

LNT jobber for å ivareta nyresyke, dialysepasienter og organtransplantertes interesser. Særlig under pandemien merket han hvordan kommunikasjonsbehovet økte betydelig.

– Da ble det enda tydeligere hvor viktig og stort informasjonsbehovet var, fordi vi representer pasienter som er i fremhevede risikogrupper for alvorlig forløp ved blant annet covid-19-infeksjon.

Behovet for spisset kommunikasjon ble særs viktig.

– En ting var all informasjon som ble opplyst i mediene og fra myndighetene, men våre medlemmer hadde behov for tilpasset informasjon utover dette, da de på gruppenivå er mer utsatt enn befolkningen generelt.

Det var en hektisk og utfordrende periode for Sarpebakken, men også en lærerik tid.

– Alle hadde et stort informasjonsbehov, ikke bare medlemmene våre, men også myndigheter og befolkningen for øvrig. Jeg tok i bruk alle mulige kanaler for å bidra til å spre informasjonen så godt som mulig.

Dette inkluderte LNTs medlemsblad, medier, nettside og sosiale medier. I tillegg startet foreningen en podkast.

– I mars 2021 startet vi podkasten «Transplantert eller nyresyk?». Den begynte vi uavhengig av pandemien, men den fikk et løft fordi det naturlig nok var mange som søkte informasjon som vi snakket om i podkasten som vaksiner og covid-19, så den var langt flere enn bare våre medlemmer som fant den interessant.

Podkast-junkie

LNT har rundt 3000 medlemmer, og podkasten nærmer seg 30 000 nedlastinger.

– Hovedsakelig er målgruppen de som er transplanterte, nyresyk eller pårørende, men også for helsepersonell og de som ønske å lære mer om denne pasientgruppen. Vi er godt fornøyd med antall nedlastinger for en så «smal» podkast.

Podkasten «Transplantert eller nyresyk?» ble startet i mars 2021.
Podkasten «Transplantert eller nyresyk?» ble startet i mars 2021.

Sarpebakken har regi, er produsent og programleder. Han har ingen annen podkast erfaring annet enn at han selv hører på mange podkaster.

– Jeg er en podkast-junkie, og har gjort meg noen tanker av å høre på mange ulike podkaster. Det viktigste ligger i grundige forberedelser av spørsmålene, og tiden før innspilling med gjesten.

Eksperter innen ulike felter har gjestet studio.

– Mange av gjestene har spesialisering innen et fagfelt, mens andre gjester har en sterk personlig historie å fortelle. Det viktigste er at det er en samtale som ikke nødvendigvis behøver å være så polert, og at man snakker et språk som alle forstår.

Han tror noe av suksessen bak podkasten ligger i involvering fra medlemmene.

– I forkant av alle innspillinger har jeg bedt lytterne om spørsmål fra Facebook siden vår. Og mange av spørsmålene har blitt tatt med i podkasten, noe jeg tror bidrar til å øke engasjementet blant lytterne. I utgangspunktet er det medlemmene våre som er målgruppen, men hvis noen temaer engasjerer utenfor målgruppen, er det bare en bonus.

Powered by Labrador CMS