Jon Mørland har i en årrekke vært Gro Harlem Brundtlands rådgiver. Her under landsmøtet til Arbeiderpartiet i Folkets Hus i 2019

Nok et knallår for Mørland & Johnsen

Økte inntektene fra 2020. Har tatt ut over 100 millioner kroner i utbytte siden 2011.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– 2021 var vårt 15. år og det nest beste året i huset i form av omsetning og resultat. Det var et veldig godt år med utrolig mye å gjøre.

Det sier Jon Mørland i Mørland og Johnsen til KOM24.

2021 ble nok et knallkår for byrået Mørland & Johnsen.

Det viser tallene, som ble offentlige torsdag.

24/7 for kundene

Driftsinntektene til selskapet økte med 3,3 millioner kroner til 29,7 millioner kroner og de satt igjen med hele 14,7 millioner kroner i driftsresultat. Det er en oppgang på fire millioner kroner sammenlignet med året før.

Mørland sier at et økt kundetilfang og mer jobbing med eksisterende kunder er årsaken til fjorårets suksess.

– De fleste oppdrag er for private kunder og har vært i skjæringspunktet myndighetskontakt, politikk og næringsliv og har vært opp mot ulike nasjonale, fylkeskommunale og kommunale myndigheter, sier han.

– Det har vært noe økning relatert til Covid og konsekvensene av Covid som mange opplevde i 2020 og 2021, sier han.

Både Google og Gro Harlem Brundtland står på kundelisten. Stein Erik Hagen er både kunde og på eiersiden.

Flinke folk, å jobbe effektivt, fokusere på hva som er deres rolle og å være til for kundene 24/7 er stikkord fra Mørland for selskapets suksess.

– Det er disse tingene her som vi er tydelige på og vi har vært veldig heldige ved at vi har den oppdragsmengden vi har. Den har i mange tilfeller kommet gjennom anbefalinger og dermed har vi kunnet brukte mindre tid på å delta i pitcher og konkurranser, sier han.

Han avviser at de ikke liker å delta i pitcher og konkurranser.

– Vi har ikke problemer med det, om vi føler vi er kompetente til det. Men om hverdagen fylles med eksisterende kunder, så fokuserer vi på det og da blir det mindre tid til å delta på den typen ting, sier han.

Pengemaskin

Mørland & Johnsen har vært en pengemaskin i mange år og har bare siden 2016 et samlet driftsresultat på 80,6 millioner kroner.

De gode resultatene fører og til gode utbytter. I 2021 tok de ut 8,8 millioner kroner i utbytte, noe som er det dårligste utbyttet de har bevilget seg de siste seks årene.

Samlet sett har eierne bevilget seg et utbytte på 58,5 millioner kroner siden 2016.

Mørland er ikke særlig glad i oppmerksomhet rundt seg og selskapet sitt og prøver å holde en lav profil.

– Ikke bare prøver, men det har med rollen som rådgiver å gjøre. Det har jeg ment siden jeg var i Utenriksdepartementet. Rollen til en rådgiver er å hjelpe sine kunder og klienter og de rådene betaler de for, da skal det være fokuset ditt. Det har vært min enkle tilnærming til dette. Være, ikke synes, det har vært vår profil, sier han.

Skal ansette flere

I 2021 var de sju ansatte, noe som er to færre enn året før. Nå jakter Mørland & Johnsen igjen nye rådgivere og vil hente inn to nye, aller helst før sommeren.

– Vi trenger flere folk. Men det handler om å treffe de riktige folkene, sier han og forteller at rekruttering er det viktigste og det vanskeligste de bedriver.

– De vi rekrutterer skal passe inn i kultur og kompetanse. Du kjenner lite en person selv om du går lange runder i ansettelsesprosess, sier han.

Hvilke områder de skal rekruttere til er han taus om.

– Det vil jeg si minst mulig om.

Powered by Labrador CMS