Ole Christian Apeland, Axel Revheim, Tor Asbjørn Hegge og Sindre Beyer har alle ulike innfallsvinkler rundt det å ha åpne kundelister.

Dette sier norske PR-byrå om åpne kundelister

– Spørsmålet blir jo hva skal en åpen kundeliste egentlig løse?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Geelmuyden Kiese har den siste uken vært i storm på grunn av deres jobb for å bedre den autoritære republikken Kasakhstans image. Samtidig har de snakket om viktigheten av åpne kundelister.

Men bare kort tid etter at medietrykket brøt løs, fjernet GK Kasakhstan på listen over kunder og begrunnet det med at samarbeidet var over og at det da var naturlig å fjerne landet fra oversikten.

KOM24 har nå vært i kontakt med de 15 største PR-byråene i landet og oversikten vår viser at veldig mange ikke opererer med åpne kundelister.

Overlater vurderingen til kundene

– Vi vil ikke «pynte oss med kunder», sier Ole Christian Apeland i Apeland til KOM24 og legger til at KOM24 kan komme innom på kontoret for å få sett listene.

I Zynk vil de heller ikke gå ut med sine kundelister. Daglig leder og partner Guri Størvold sier til KOM24 at de oppfordrer kundene deres til å være åpne om at de jobber med Zynk, men at de lar det være opp til kundene å avgjøre dette.

Størvold sier at de har hatt tematikken oppe til diskusjon, men har landet på å ikke ha kundelistene åpne.

– Vi er til for kundene våre, så det er naturlig for oss å overlate den vurderingen til dem. Vi ser også at vi i stadig større grad har advokatkontor som konkurrenter. Advokatene har ingen praksis for å ha åpne kundelister. Det ville utgjøre en betydelig forskjellsbehandling dersom for eksempel kommunikasjonsrådgivere skulle pålegges åpne kundelister, mens juridiske rådgivere og advokater ikke pålegges det samme, sier hun.

Størvold mener heller ikke at en oversikt over bedriftslogoer fører til mer åpenhet om hvilke oppdrag man gjør for en kunde.

– Jeg tror at de som ønsker «mer åpenhet» vil ha mer informasjon enn bare navn på kundene. Så spørsmålet blir jo hva skal en åpen kundeliste egentlig løse? Hvis det handler om at vi skal vite for eksempel hvilke aktører som jobber med politisk påvirkning, så er veien å gå at man oppretter et lobbyregister på Stortinget, sier hun.

– Utfordrende å holde oppdatert

Heller ikke i Gambit H+K opererer de med åpne kundelister. Henrik Halvorsen, som er administrerende direktør i Gambit H+K sier likevel at de oppfordrer til åpenhet med kundene sine.

– I de fleste situasjoner er ikke åpne kundelister et problem, men i visse situasjoner som for eksempel større selskapsendringer som ikke er besluttet, eller kjent i markedet, eller prosesser som omhandler ikke offentliggjorte transaksjoner som oppkjøp av virksomheter, salg, eller børsnoteringer, kan slike lister være problematisk, mener han.

Heller ikke i Trigger er dette med åpne kundelister noe de har lett tilgjengelig.

– Grunnen til at vi ikke har en kundeliste liggende ute på nettsiden vår er at det erfaringsmessig er utfordrende å holde den oppdatert til enhver tid. Det er stor variasjon mellom kundene våre på avtaleformer og samarbeid, og derfor er listen over aktive kunder alltid ferskvare, sier Bente Kvam Kristoffersen.

Hun har samtidig delt deres kundeliste med KOM24.

Heller ikke Mørland & Johnsen vil gå offentlig ut med hvem de jobber for, men sier de overlater til kundene om de ønsker å informere om kundeforholdet.

– Når vi tar kontakt på vegne av en kunde inn mot eksempelvis politikk, myndigheter, medier og institusjoner er vi selvsagt åpne om kundeforholdet, sier Jon Mørland til KOM24.

Heller ikke Sindre Beyer i TRY Råd opererer med åpne kundelister. Men Beyer sier at de er positive til åpenhet rundt kundeforhold og at mesteparten av kommunikasjonen som TRY-huset gjør er offentlig i sin natur.

– Et verdivalg for oss

– Men vi utgir kundelister på forespørsler for eksempel i forbindelse med offentlige anskaffelser eller når det forventes i forbindelse med jobbytter, sier Beyer.

Men det er ikke alle som har skjult kundelistene sine. I Släger finner man dem på deres hjemmesider. Men Eirik Øiestad advarer:

– Våre kundelister er åpne, men kanskje ikke alltid oppdatert, sier han.

Kruse Larsen har hatt en helt åpen kundeliste siden de startet byrået. Jan-Erik Larsen sier at det var et viktig verdivalg for dem.

– Alle kunder som vi jobber aktivt for, eller har jobbet for det siste året, må stå på den listen, uten unntak, sier han.

Tor Asbjørn Hegge, som er daglig leder for Dinamo PR sier at de ønsker åpne kundelister velkommen og tror det vil øke forståelsen om hva bransjen bidrar med av merverdi for deres oppdragsgivere.

Samtidig er det et men.

– Samtidig vil vi respektere kunder som ikke ønsker å stå på våre kundelister, sier han.

De publiserer en oversikt over hvem de jobber på med på sine nettsider.

– Om de ikke ligger her er det fordi vi ikke har hatt nylige eller pågående prosjekter med dem, sier han og legger til at per dags dato har de ingen kunder som dem bekjent ikke ønsker å stå på deres kundelister.

– Aldri opplevd problem med åpenhet

– Vi vil etterkomme en kundes ønske om ikke å bli publisert dersom de krever det og årsaken er plausibel, sier Hegge.

I Nucleus oppdaterer de listen over hvilke kunder de har to ganger i året. Selskapet har siden 2016 praktisert åpenhet rundt kundelistene sine.

– Vi har aldri opplevd at åpenhet knyttet til kundeforhold er et problem, snarere tvert imot, sier byråleder Axel Revheim.

Martin Apenes i WergelandApenes og Per Høiby i First House sier begge at de er for åpenhet.

– Vi oppfordrer alle våre kunder til å være åpne om sitt kundeforhold til oss, sier Høiby.

Corporate Communications har ikke svart på KOM24s henvendelse om åpne kundelister eller kontroversielle kunder.

Powered by Labrador CMS