Kateryna Hunsbeth i Zoaring.

Siden norsk ikke er Katerynas morsmål havner hun ofte i flaue situasjoner: - Den siste blunderen var når jeg brukte uttrykket «smør på smør»

Da så kollegaen hennes seg nødt til å trykke opp en t-skjorte.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

Neste ut er markedsførings- & administrasjonsleder Kateryna Hunsbeth i Zoaring.

– Hva gjør du i sommer?

Det blir en liten tur opp nord til Bodø sammen med min norske storfamilie. Vi skal på roadtrip langs kysten fra Bodø til Tromsø. Etterpå drar vi til Sørlandet, hvor vi har leid oss en hytte ved sjøen. Da blir det bading, fisking, lesing, strikking og litt besøk av familie og venner. Håper på skikkelig sommervær.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

“Dancing in the moonlight” av Toploader og “Shut up and dance” av Walk the moon.

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

Selv om 2021 har satt alle på prøve — kommunikasjonsbransjen er på ingen måte et unntak – så skjer det mye spennende. Nye løsninger, interessante samarbeider, nye aktører og stor utvikling innen kunstig intelligens og automatisering. Det er ekstremt viktig å følger med på markedet.

– Vi opplever at det er et stort behov for forenkling av informasjon. Bedrifter som klarer å skape tydelig og engasjerende informasjon som er skreddersydd til målgruppen, og som distribueres i de riktige kanalene, lykkes med å få budskapet fram. Den typen kommunikasjon er gull verdt. Samfunnet har blitt enda mer digitalt, og vi ser en stor vekst når det gjelder videoinnhold.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

I det siste har det vært mye snakk om viktigheten av klart språk i offentlige organisasjoner, spesielt i helsesektoren. Jeg blir inspirert av Miriam Begnum, tjenestedesigner hos NAV, som tok for seg klarspråk og brukerdialog på nettseminaret “Hvordan lykkes med klarspråk i store organisasjoner?” som Språkrådet holdt tidligere i juni. Veldig spennende og viktig arbeid de holder på med!

– Hva er årets flause til nå?

Siden norsk er ikke mitt morsmål, havner jeg ofte i morsomme og litt flaue situasjoner. Man lærer bare språket når man bruker det. Bruk av idiomer er ofte en utfordring. Den siste blunderen var når jeg brukte uttrykket «smør på smør». En kollega laget en t-skjorte til meg med det nye ordtaket på.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

Det er vanskelig å komme på den «ene store tabben». Men jeg gjør jo små feil regelmessig. Jeg sprer mine feil utover som et tynt lag smør på en brødskive.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

Vær tydelig på det du tilbyr kundene. Følg med på trendene i markedet. Bygg nettverket ditt og ikke vær redd for å spørre om å samarbeide med de beste folkene.

Powered by Labrador CMS