Byråsjef Martin Apenes og partner Rune Mørck Wergeland i WergelandApenes.

Kompisene gikk sammen og startet sitt eget byrå. I år fyller WergelandApenes ti år: – Kundene har blitt mer kompetente

– Det eneste jeg angrer på, er at vi ikke gjorde det tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nå i februar er det ti år siden WergelandApenes ble etablert av kompisene Martin Apenes og Rune Mørck Wergeland.

– Det har vært en kjempefin reise, sier byråsjef Apenes til KOM24.

WergelandApenes-grunnleggerne har opp gjennom årene jobbet sammen, både i Dagsnytt og i Geelmuyden Kiese.

– Vi fikk en gjensidig sans og respekt for hverandre, men også et vennskap fylt med mye humor og glede, forteller Apenes.

Apelandner opprinnelig utdannet jurist, og i tillegg til erfaring som politisk reporter i NRK og GK har han i tiden før WergelandApenes vært kommunikasjonssjef i NAV.

Han forteller hvorfor han og Wergeland bestemte seg for å gå sammen for å starte eget kommunikasjonsbyrå.

– Vi begge hadde lyst til å komme nærmere faget, begge kom fra lederstillinger hvor mange andre utførte håndverket. Vi ville jobbe tettere med fag og folk og bygge opp et miljø. Vi hadde ikke ambisjoner om å vokse oss store, tvert om, men heller bygge opp et miljø som vi kunne glede oss til å møte hver dag.

  • Se byråets årsregnskap fra de siste ti årene nederst i saken

Også Wergeland, som er partner i byrået, er glad for avgjørelsen som ble tatt for ti år siden.

– Det eneste jeg angrer på, er at vi ikke gjorde det tidligere. Det har vært en sann glede, hver dag. Faglig og sosialt – med Martin, alle kolleger og de fine kundene, sier Wergeland.

Han mener Apenes beskriver deres vennskap godt.

– Vi har et likt verdigrunnlag, og så deretter noen forskjeller i personlighet som gjør at vi utfyller hverandre. Jeg har stor respekt for ham på alle vis. Bortsett fra at han tidvis kan fremstå som noe nølende under vinterbadene, sier Wergeland.

De to har nemlig en tradisjon om å isbade på tirsdager.

- Trengs flinkere «finsnekkere»

I løpet av ti år er det klart at bransjen har forandret seg. Den største endringen som Apenes merker seg, er at kundene er blitt mer kompetente.

– For ti år siden kunne du ane konturene av en mer fagliggjort bransje. Det som har endret seg mest er at kundene har blitt kjempekompetente. De er presise på hva de vil ha, og anerkjenner kommunikasjonsfaget i større grad enn før. Det er en større etterspørsel, og vi trenger nå ikke i like stor grad å forklare hvorfor kommunikasjon er viktig, sier han og legger til:

– Det gjør at vi alltid har noe å strekke oss etter.

Wergeland er enig i at kundene er blitt enda mer profesjonelle.

– Det er positivt, og fører til en skjerping av kompetansen i bransjen.

Han mener også at konsekvensen med all digitalisering og sosiale medier er at tålmodigheten er mindre og mindre.

– Kampen om oppmerksomheten blir enda hardere. Samtidig har vi et særnorsk fenomen med kunnskapsforakt. Det gjør at viktige, men komplekse budskap har dårlige kår. Ergo trengs det enda flinkere «finsnekkere» i kommunikasjonsfaget.

– Ønsker en forskjell

Også byråets tanker rundt hvilke kunder de ønsker å jobbe med er endret.

– Vi blandet egentlig blod på at vi ikke skulle drive med produkt-PR, som å få omtale av den siste Cola varianten i Dagbladet. Det er ikke noe vi synes var moro, og heller ikke noe vi var gode på, sier han og legger til:

– Nå fikk vi nylig McDonalds som kunde, og det som er gøy er med dem og veldig mange andre av våre kunder er at de ønsker å gjøre en forskjell og knytte samfunnsansvar tett til kjernevirksomheten. Det gjør at alle aktører er interessante.

Han legger også til at stadig flere har grepet tak i klima og miljø, og arbeider for å nå FNs bærekraftsmål.

I tillegg har det vokst opp en større interesse for både arbeidslivskommunikasjon, og lederkommunikasjon. Mange bedrifter ønsker hjelp til hvordan de skal kommunisere ut, eller hvordan en bedrift skal kunne klare å beholde sine medarbeidere.

Som leder selv er Apenes opptatt av å lage en hverdag for alle ansatte som er givende og utfordrende. I tillegg til å sørge for at alle føler at de er til nytte og lærer noe hver dag.

Mantraet i byrået er «gode mennesker».

– Det betyr at vi skal ha et knallgodt arbeidsmiljø og at det skal være hyggelig for kundene å jobbe sammen med oss. Det skal så klart oppleves nyttig, effektiv og målbart, men også hyggelig.

WergelandApenes, årsregnskap 2020 - 2019

WergelandApenes20202019
Omsetning25,7 mill26, 7 mill
Byråinntekt19,7 mill21,9 mill
Driftsresultat3,6 mill5,2 mill
Resultat før skatt4 mill5,4 mill
Driftsmargin14%19%

Akademia og politikk

«Det er bedre å være liten og dyktig, enn stor og middels», sa Wergeland i et DN-intervju i 2016.

Og det er fortsatt det som gjelder for byrået.

– Vår filosofi er å være store nok for å være interessante for de mest spennende kunder. Og det er vi. Vi blir invitert med, og av vi står på listen til de 20 største virksomhetene/kundene her til lands. Vi er store nok til å håndtere de største kundene, men små nok til at vi slipper å seksjonere.

Med mange ansatte vil man også bli nødt til å ha en administrasjon, og kanskje også ansette mellomledere.

Fordelen med å ikke være så store er, i følge Apenes, at de slipper å gå ut i markedet for å skaffe oppdrag til ansatte med ledig kapasitet.

– Et viktig poeng er at vi ikke kan ansatte all ekspertise. Vi har samarbeidspartnere med spisskompetanse, og vi bruker ressurser fra akademia og politikken, forteller han og nevner blant annet Kai Eide som har en stillingsbrøk i byrået.

– Vi kan tilby det beste av det beste til kunder og vi slipper å tilby en junior som ikke har nok å gjøre.

I årene fremover vil WergelandApenes bli bedre på det kreative digitale, slik at de kan stå «fjellstøtt» i konkurranse med TRY og de andre bredere byråene.

– Der er vi ferd med å få noe på plass, men det er et område det må jobbes mer med, sier han og legger til de blant annet samarbeider «samløst» med Scandinavian Design Group som holder til i samme lokale.

– Kampen om oppmerksomheten blir enda hardere, sier partner Rune Mørck Wergeland i WergelandApenes..

Beste januar noensinne

Byrået har tradisjon for å levere årsregnskapet tidlig, og i år var intet unntak. Allerede 20.januar leverte byrået regnskapet inn til Brønnøysund. Det er 192 dager før fristen, og ny rekord fra fjorårets innlevering på 186 dager før fristen.

Regnskapet fra fjoråret viser at både omsetning og dermed også byråinntekten falt fra året før.Men til tross for pandemien var ikke fallet ekstremt og resultatet ble til slutt bedre enn først fryktet. Byrået endte opp med en omsetning på 25,7 millioner kroner (26,7) og en byråinntekt på 19,7 millioner kroner (21,9).

Nå er vi inne i et nytt koronaår, men markedet har tatt seg opp.

Byråsjefen har positive tanker for det nye året, og har troen på at omsetningen vil kommer tilbake til der den var før korona - og enda litt til

Vi har aldri hatt en så god januar som nå, og vi har aldri hatt så spennende kunder, sier han og forteller at de i løpet av året vil ansette etter flere slik at staben vil øke fra 12 til 15.

WergelandApenes 2011-2020

WergelandApenes2020201920182017201620152014201320122011
Omsetning25,7 mill26, 7 mill34,2 mill28,6 mill21,6 mill22,3 mill19,1 mill15, 3 mill11,2 mill5,8 mill
Driftsresultat3,6 mill5,2 mill6,6 mill6,6 mill2,4 mill3 mill3 mill3 mill1,9 mill1,9 mill
Resultat før skatt4 mill5,4 mill6,4 mill6,8 mill2,5 mill3 mill3,1 mill3 mill2 mill2 mill

Kilde: Brønnøysundregisteret

Powered by Labrador CMS