Daglig leder i Mediebyråforeningen, Kristin Brimi
Daglig leder i Mediebyråforeningen, Kristin Brimi.

Reklameomsetningen ligger over 200 millioner kroner bak fjoråret

Det viser ferske tall fra Mediebarometeret.

Publisert Sist oppdatert

I Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen kommer det fram at  den totale reklameomsetningen via mediebyråer er redusert med 5 prosent sammenlignet med i fjor. 

De første fem månedene viser fortsatt nedgang i reklameomsetningen som rapporteres via mediebyråene. Til og med mai er det omsatt reklame for 3,993 milliarder krobner, som er en nedgang på drøye 210 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. 

Mediebarometeret fram til mai 2023.

Mai isolert har en nedgang på 52 millioner sammenlignet med mai i 2021, som betyr at reklameomsetningen for måneden isolert er ned 5,4 prosent. 

Digitale medier har også en nedgang hittil i år med 3,7 prosent. Det er 65 millioner lavere enn samme periode i fjor.

Displayomsetningen er ned 33,7 millioner (4,6 prosent) og utgjør nesten halvparten av den totale nedgangen på digitale flater. 

Sosiale medier taper 4,4 prosent mot 2021 som utgjør 19,6 millioner og søk reduseres med 8,8 prosent.

Online video (OLV) styrker seg og øker med 4 prosent, 11,1 millioner.

Hittil i år er TV-reklame redusert med 9,6 prosent, som betyr 145,6 færre reklamemillioner. TV har per mai en andel av reklameomsetningen på 35,5 prosent (36,2 prosent per mai i 2021).

Omsetningen på lyd holder seg stabil for mai isolert, men på grunn av en sterk inngang på året er det fortsatt oppgang i lydreklame på 13,4 prosent, som betyr 25,3 millioner, hittil i år. 

Radio har en oppgang på 11,4 prosent og podkast har en opptur på 44,8 prosent.

Kino leverer gode reklametall med en vekst fra fjoråret på 35,3 prosent, noe som betyr en økning på 17,2 millioner kroner.

I likhet med kino kan utendørs (OOH) vise til en oppgang i omsetningen med 11,7 prosent fra 2021. Det utgjør en vekst på nesten 30 millioner og utendørs har nå en andel av reklameomsetningen på 7,1 prosent.

Printmedier og DM fortsetter fallet og står for 38 prosent av den totale nedgangen. Det betyr at nesten 80 millioner er borte fra disse kanalene, sammenlignet med fjoråret.



Powered by Labrador CMS