Ved grenseovergangen i Medyka kommer flyktninger fra Ukraina over gående til fots og med biler. Når de kommer over grensen blir de tatt imot av frivillige som gir dem mat og transport til en annen by eller et annet land. Nå er bedrifter som Schibsted på jakt etter flyktninger med en kompetanse som kan fylle deres behov.
Ved grenseovergangen i Medyka kommer flyktninger fra Ukraina over gående til fots og med biler. Når de kommer over grensen blir de tatt imot av frivillige som gir dem mat og transport til en annen by eller et annet land. Nå er bedrifter som Schibsted på jakt etter flyktninger med en kompetanse som kan fylle deres behov.

Schibsted med unikt jobbtilbud til ukrainske flyktninger

Tilbyr folk på flukt jobbmuligheter og en sign on fee-bonus.

Publisert Sist oppdatert

Millioner av ukrainere har fått livene sine revet opp den siste måneden etter at Vladimir Putin bestemte seg for å gå til et uprovosert angrep på Ukraina.

Mange ukrainere har kommet seg over til naboland, land der norske bedrifter er til stede. Som i Polen der Schibsted har flere hundre ansatte. Og nå jobber konsernet med å skaffe jobb til ukrainske IT-folk på flukt.

– Vi ønsker å bidra

– Vi har et stort behov for IT-folk og det å gi muligheter til flyktninger som har utdannelse og ønsker å jobbe, her er det noe vi og kan bidra med, sier Mette Krogsrud, People-ansvarlig i Schibsted, til KOM24.

Hun forteller at Schibsted har engasjert seg langs flere akser i denne humanitære katastrofen. Blant annet har de gitt penger til pressen i Ukraina, alle deres polske ansatte har fått fem dager fri for å bidra ved grensen, mange har tatt imot flyktninger og de har journalister i Ukraina.

– Vi er tett på hele krisen og ønsker å bidra i denne humanitære katastrofen, sier Krogsrud.

Mette Krogsrud i Schibsted har lansert et tilbud som kan sikre ukrainske flyktninger jobb i konsernet.
Mette Krogsrud i Schibsted har lansert et tilbud som kan sikre ukrainske flyktninger jobb i konsernet.

Selskapet har over 100 åpne stillinger, der flere av dem er innenfor teknologi og i en annonse på blant annet Finn.no ligger det informasjon om hva de er på jakt etter og hva konsernet kan tilby. Blant annet tilbyr de en bonus på 50 000 kroner til folk som takker ja til jobben.

– Det er for å gi de litt startkapital for å hjelpe dem å finne sted å bo, noe som er krevende om man ikke har cash på hånden, slik at de har en base de kan jobbe ut fra, forteller hun.

Kan få flytte hjem igjen

Ukrainere som takker ja til jobben får og muligheten til å fortsette i jobben om de skulle flytte hjem til Ukraina når det en gang blir fred og det blir regnet som trygt å flytte tilbake.

– Det som er problemet nå er at mange flyktninger ikke har et sted å bo eller en inntekt, det kan vi bidra med. Mange av dem vil tilbake til Ukraina igjen og det er gjerne et hinder for å søke jobb, for de vet ikke hvor lenge de blir og de mangler sted å bo.

– Nå er behovet at de kommer seg i jobb og vi hjelper dem i stand til det. De som vil tilbake kan fortsette å jobbe for oss om de flytter hjem, gitt det er mulig i en remote løsning, sier hun.

Ideen til dette dukket opp ganske raskt etter at krigen i Ukraina startet.

– De siste par ukene har vi hatt et prosjektteam som har jobbet intensivt med å finne løsninger, sier hun og forteller at de har latt seg inspirere av andre bedrifter som har gjort noe lignende.

Hun sier at de alt har fått noe interesse på de ledige stillingene.

– Det er en rask ordning som er sjøsatt og det kan være vi tilpasser løsningen etter hvert som vi lærer hvordan det går, sier hun.

– Ikke image-bygging

– Er det en humanitær tanke som ligger bak dette eller en mulighet for å sikre seg arbeidskraft?

– I Polen har vi et set up og har flere hundre ansatte. Det er ikke rent humanitært, men vi gir de muligheter og vi får dekket et behov vi har, sier hun og kaller det en vinn-vinn-situasjon.

– Men når en stor organisasjon som Schibsted gjør dette, er det og bygging av image?

– Dette er først og fremst drevet av at vi har en organisasjon som er preget av denne humanitære katastrofen og vil bidra. Våre ansatte i Polen går ut av seg selv, så det er ikke imagebygging. Det er mange mennesker i Schibsted som bryr seg om denne katastrofen og ønsker å hjelpe, sier hun.

Hun peker på at de fem fridagene de ansatte i Polen fikk var en stor kostnad for konsernet.

– Det initiativet kom fra organisasjonen selv og er drevet veldig innenfra, sier hun.

Powered by Labrador CMS