– Jeg tror alle kjenner på hjelpeløshet i forhold til lidelsene vi ser, og vi ønsket å bidra med det vi kan. Konsernet har mange person- og bedriftskunder og partnere vi er i dialog med, så vi begynte mobiliseringen her, sier Aina Lemoen Lunde.

DNBs innsamlingskampanje for Unicef har forvandlet seg til en bedriftsdugnad

– Vi er kjempeglad for at denne kampanjen har forgrenet seg, og det er fantastisk å se så mye velvilje, sier Aina Lemoen Lunde.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

SSFredag forrige uke trommet DNB i gang en nasjonal innsamlingskampanje for Unicef, og på mandag startet også bedriftsstafetten, som skal gjøre det enklere for næringslivet å bidra for å hjelpe barn i Ukraina.

– I starten inviterte vi XXL, Nille og Norgesgruppen til å være med, forteller markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde til KOM24.

Nudges videre

Deretter har markedsteamet i DNB jobbet med å drive stafetten videre, som samtidig har begynt å leve sitt eget liv, og har nå forvandlet seg til en «bedriftsdugnad» som blant annet har spredd seg i sosiale medier.

– De tre nevnte selskapene som i utgangspunktet ble spurt om å bidra først, har sterke markeds- og kommunikasjonsfolk som har hjulpet oss å «nudge» denne kampanjen videre. Og deretter har den forgreinet seg i flere retninger og blitt veldig levende, forteller Lunde.

Det hele begynte med at DNB foreslo kampanjen for Unicef, som henvendte seg til finanskonsernet for å samle midler til barna i Ukraina. Unicef har vært en av DNBs partnere i lang tid.

Jeg tror alle kjenner på hjelpeløshet i forhold til lidelsene vi ser, og vi ønsket å bidra med det vi kan. Konsernet har mange person- og bedriftskunder og partnere vi er i dialog med, så vi begynte mobiliseringen her.

Sender pinnen til Kiwi

Finanskonsernet har selv donert fem millioner kroner til hjelpeorganisasjonen.

Erlend Ytreeide og iProspect sender stafettpinnen videre til Kiwi.

Det begynte med en nasjonal innsamlingskampanje rettet mot hele landet, og har de siste dagene blitt supplert med en bedriftsdugnad som en stafett.

Onsdag havnet «stafettpinnen» hos JCP, som takket MatPrat for utfordringen. Byrået sendte «pinnen» videre til Ringnes som sendte den til Try Reklame. Torsdag er det dentsu og iProspect som har pinnen.

– Vi fikk pinnen fra Try Reklame og har allerede bestemt oss for å sende den videre til Kiwi. Det føltes som et naturlig valg for oss å sende den videre til til en av våre kunder, og de ønsker selvfølgelig å stille opp, sier Commercial Director at iProspect, Erlend Ytreeide til KOM24.

Det var også et enkelt valg for iProspect å bli med på dugnaden.

– Det var en selvfølge, og særlig når en av våre største kunder drar i gang et slikt initiativ som er kreativt, morsomt, flott og litt annerledes. Det er gøy å bli utfordret på denne måten, og vi er stolte av å jobbe med DNB, og å kunne bidra til noe større.

Følger på med intern auksjon

Lunde er glad for utviklingen.

– Vi er kjempeglad for at denne kampanjen har forgrenet seg, og det er fantastisk å se så mye velvilje. Det er mye markeds- og kommunikasjonsfolk som står på og inkluderer hele virksomheten sin. Vi har vært innstilt på å følge kampanjen hele veien, men vi ser nå at folk rikelig tar tak, i dette selv. Kampanjen har blitt mottatt utrolig bra og tilbakemeldingene varmer.

Fra start til nå har alt skjedd i et høyt tempo.

– Og det må det, for dette er tidskritisk hjelpearbeid. Bistand sendes til barn i Ukraina som har grunnleggende behov som vann, og dette er en situasjon som berører absolutt alle.

Men det stopper ikke her. Lunde og DNB har sett seg etter flere måter for å bidra med støtte til Ukraina.

– Fredag arrangerer vi auksjon i Oslo og i Trondheim. Vi har samlet inn bidrag fra partnere og våre ansatte har engasjert seg kraftig.

På internauksjonen finner vi blant annet konsertbilletter, bidrag fra Alpinlandslaget og en ansatt auksjonerer bort en joggetur.

– Vi oppfordrer alle til å gjøre lignende. Og bedriftsstafetten er åpen for alle som ønsker å bidra, sier Lunde.

Powered by Labrador CMS